میزان ابتلای به سالک در آران و بیدگل ۲۰ درصد کاهش یافت

میزان ابتلای به سالک در آران و بیدگل ۲۰ درصد کاهش یافتکاشان فردا ـ رئییس شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل گفت: در سال جاری میزان ابتلای به بیماری سالک در مقایسه با سال گذشته در این شهرستان ۲۰ درصد کاهش یافته است.

دکتر اعظم باقری جمعه ۵ دی‌ماه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: در ۹ ماهه امسال نزدیک به ۲۵۰ مورد ابتلا به سالک در آران و بیدگل ثبت شد، در حالی که این آمار در سال گذشته ۳۱۱ نفر ثبت شده بود.

وی ادامه داد: اولویت‌های مبارزه با بیماری سالک، مقابله با عوامل ایجادکننده بیماری، بر هم زدن محیط مناسب برای تکثیر و افزایش جمعیت مخزن‌ها و ناقلان، بیماریابی سریع و صحیح با پوشش ۱۰۰ درصدی، درمان سریع و صحیح به منظور پیشگیری از بیماری است.

بیشتر بخوانیم:
+ بیش از ۹۰% مردم ابوزیدآباد به سالک مبتلا شده‌اند

رئیس شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل اضافه کرد: در این راستا شبکه بهداشت و درمان این شهرستان باوجود درگیری با ویروس کرونا، در سال جاری ۶ مرحله مبارزه با مخزن تولید سالک انجام داده است.

دکتر باقری اظهار داشت: با توجه به اینکه سالک جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده و دارای ناقل (پشه خاکی) و مخزن غیرانسانی (جوندگان و سگ) است، از این رو به‌سازی محیط از مهم‌ترین برنامه‌های کنترل این بیماری است و تعامل با شهرداری و دهیاری‌ها برای حذف کانون‌های نخاله و زباله، دیوارکشی زمین‌های بایر و ساختمان‌های مخروبه از محیط مسکونی شهرستان در دستور کار کمیته سالک آران و بیدگل قرار داشته است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم: https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

وی خاطر نشان کرد: استفاده از پشه‌بند در تابستان، نصب توری در مقابل درب و پنجره‌ها، استفاده از لباس‌های آستین بلند هنگام غروب در فصل گرما و در طول شب و استفاده از پمادهای دورکننده حشرات در مصون نگه داشتن انسان از نیش پشه ناقل بیماری سالک موثر است.

سالک نوعی بیماری پوستی محسوب می‌شود که بر اثر گزش جوندگان یا جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان سرایت می‌کند و عامل آن انگلی به نام لیشمانیا است.

چند هفته پس از گزش، علایم سالک شامل ایجاد تورم و زخم در محل گزش بروز می‌کند که البته پس از نزدیک به ۶ ماه این علایم به طور معمول فروکش کرده اما اثر نامناسبی بر روی پوست برجای می‌گذارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.