برای مبارزه با سالک در آران و بیدگل ۷۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود

برای مبارزه با سالک در آران و بیدگل ۷۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شودکاشان فردا فرماندار آران و بیدگل گفت: هزینه برای مبارزه با بیماری سالک نوعی سرمایه‌گذاری برای ارتقای بهداشت فردی و اجتماعی است و تا پایان امسال ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار صرف مبارزه با این بیماری در شهرستان می‌شود.

به گزارش ایرنا، اسماعیل بایبوردی یک‌شنبه ۱۴ دی‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با بیان اینکه تخصیص اعتبار لازم در سال جاری، نشان‌دهنده عزم جدی برای کاهش ابتلا به سالک در آران و بیدگل است، افزود: خانه‌داران، دانش‌آموزان و کودکان به ترتیب بیشترین آمار ابتلا به بیماری سالک در ۹ ماهه نخست  سال‌جاری در آران و بیدگل داشتند.

وی وجود و رهاسازی کودهای حیوانی و نخاله ساختمانی در داخل و اطراف شهرها و روستاها و وضعیت نابسامان دشت‌های اطراف شهرهای آران و بیدگل، نوش‌آباد، سفیدشهر و ابوزیدآباد و ۱۱ روستای آران و بیدگل را عاملی در گسترش و شیوع بیماری سالک در این شهرستان برشمرد و ادامه داد: برنامه‌ریزی بخشداران، شهرداران و دهیاران برای مقابله با عوامل محیطی، به‌ویژه رهاسازی نخاله‌های ساختمانی ضروری است.

بیشتر بخوانیم:
+ میزان ابتلای به سالک در آران و بیدگل ۲۰ درصد کاهش یافت

فرماندار آران و بیدگل به شست‌وشوی مخازن زباله و ضدعفونی کردن آن از سوی شهرداری‌های آران و بیدگل، نوش‌آباد، سفیدشهر و ابوزیدآباد تاکید کرد و گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌های این شهرستان هنگام صدور پروانه ساختمان، توصیه‌های بهداشتی نظیر ضرورت نصب توری پنجره‌های ساختمان درحال احداث و تفکیک زباله‌های شهری و روستایی در جواز صادره را به صورت مکتوب گوشزد کنند.

وی جانمایی سطل‌های ویژه جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها از سوی شهرداران و دهیاران را عاملی مهم در جلوگیری از پراکندگی این نخاله‌ها عنوان و اضافه کرد: با این اقدام مکانی برای تجمع پشه سالک و انتقال بیماری وجود نخواهد داشت.

بایبوردی با تاکید بر اولویت پیشگیری بر درمان بیماری سالک در آران و بیدگل اظهار داشت: با مداخله‌گری بهداشت و درمان و دیگر دستگاه‌های اجرایی از شیوع بیماری سالک و ابتلای مردم به سالک جلوگیری می‌شود.

وی اهمیت رعایت بهداشت فردی را در آران و بیدگل تبیین کرد و گفت: بهبود وضعیت بهداشت و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کنترل بیماری سالک در این شهرستان نیازمند مشارکت و نظارت عمومی، ارتقای آگاهی اقشار مختلف و جلوگیری از تداوم روندهای مخرب این بیماری است.

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به تاثیرگذاری بیماری سالک بر وضعیت جسمی و روحی مردم اظهار داشت: مبارزه و پیشگیری این بیماری باید علمی و با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد باشد.

بایبوردی افزود: در کنار برنامه‌ریزی برای مبارزه با بیماری سالک در آران و بیدگل از طریق لانه‌کوبی و فعالیت‌هایی از این جمله فرهنگ‌سازی در بین مردم و اقشار در معرض تهدید و همگان‌سازی برای پیشگیری از این بیماری ضرورت دارد.

وی با یادآوری اهمیت نقش عوامل و عناصر اقلیمی و زیست اقلیمی مناطق مختلف آران و بیدگل بر شیوع بیماری سالک در این شهرستان ادامه داد: این بیماری بومی، سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر را در ایران گرفتار می‌کند.

سالک نوعی بیماری پوستی محسوب می‌شود که بر اثر گزش جوندگان یا جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان سرایت می‌کند و عامل آن انگلی به نام لیشمانیا است.

چند هفته پس از گزش، علایم سالک شامل ایجاد تورم و زخم در محل گزش بروز می‌کند که البته پس از نزدیک به ۶ ماه این علایم به طور معمول فروکش کرده اما اثر نامناسبی بر روی پوست برجای می‌گذارد.

شهرستان آران و بیدگل با گستره ۶۱۰ هزار هکتار و جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.