بخشی از طاق تاریخی و باستانی «کسری» فرورریخت

بخشی از طاق تاریخی و باستانی «کسری» فرورریختکاشان فردا – بخشی از طاق تاریخی و باستانی «کسری» فرورریخت.

خبرگزاری مهر با استناد به تصاویری که دوستداران میراث فرهنگی عراق و رسانه‌های این کشور منتشر کردند، خبر داده که بخشی از طاق تاریخی و باستانی کسری فرورریخته است و این اثر هزار و چند ساله در معرض ویرانی کامل است.

طاق کسری یکی از مهم‌ترین آثار به‌جای مانده از دوران ساسانی و به‌خصوص شهر تاریخی تیسفون است که در مرزبندی‌ها جزو کشور عراق شده است و کاخ سلطنتی و مشهور شاهان ساسانی در غرب ایران بوده است و به روایتی یکی از عریض‌ترین طاق‌های جهان از دوران باستان است.

این طاق که زمان ساخت آن مشخص نیست در زمان ساسانیان محل بارعام شاه و برگزاری مراسم مهمی چون نوروز بود. به روایتی گفته می‌شود که فرش معروف بهارستان یا بهار خسرو روی زمین این طاق گسترده شده بود.

بیشتر بخوانیم:
+ خار بی‌توجهی در چشم میراث کاشان

بلندی ایوان طاق کسری تقریبی ۳۰ متر و پهنایی نزدیک به ۴۳ متر دارد. ارتفاع نمای عمارت زمانی به ۷ متر بلندتر از ارتفاع طاق می‌رسید. اعراب آن را طاق کسری و ایوان مدائن نامیدند. علت اطلاق نام کسری نیز نسبت‌دادن آن به خسرو انوشیروان است.

ایوان مداین بعد از سقوط تیسفون در جنگ نهاوند به دست مسلمانان افتاد. فرش بهارستان را به مدینه بردند و بر سر آن جنگی در گرفت که بنا به روایت برخی منابع این فرش تکه تکه شد و هر تکه را بخشی از قبایل برداشتند. اما در زمان منصور دوانیقی او قصد تخریب این بنا را کرد.

به گفته طبری چون هزینه زیادی برای خراب کردن طاق کسری صرف می‌شد، منصور پیشمان شد. در نهایت هم رهایش کردند. در دوره‌ای این بنا به صورت مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طاق کسری در ادبیات نیز وارد شده و در آثار زیادی از آن یاد شده که معروفترین آن بی‌تردید قصیده خاقانی است که در آن از کنار ایوان مداین رد شده و سروده: هان ای دل عبرت بین / از دیده عبر کن هان/ ایوان مداین را/ آیینه عبرت دان
تصویر تانکی در کنار طاق کسری
در سال‌های بعد از جنگ‌های عراق بارها موضوع بازسازی طاق کسری مطرح شد و کارشناسان ایرانی و عراقی قرار بود این بنای تاریخی را که نمی‌دانم در فهرست آثار جهانی ثبت شده یا خیر را بازسازی کنند. اما روند تخریب این بنا و تصاویری که منتشرشده نشان می‌دهد که باید اجماعی سریع صورت گیرد.

منبع: توییتر فرزانه ابراهیم‌زاده

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.