طرح توسعه فولاد مبارکه خیانت است

طرح توسعه فولاد مبارکه خیانت استکاشان فردا شرکت فولاد مبارکه اصفهان از اجرای برنامه توسعه این شرکت خبر داده است. طرحی با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی و جذب ۲۰ هزار نیروی کار.

شاید در نگاه نخست، این طرح، طرحی برای اشتغال‌زایی به نظر بیاید، اما با توجه به کمبود آب و وضعیت بحرانی آلودگی هوا در استان اصفهان، طرح توسعه فولاد مبارکه نه تنها سلامت مردم، بلکه محیط زیست را نیز به خطر می‌اندازد.

به گزارش سایت شعار سال؛ «حمیدرضا عظیمیان» روز ۲۰ آذر سال جاری و پس از بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرح‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه در جمع مدیران این مجتمع صنعتی گفته است که «اجرای این این برنامه شامل طرح‌هایی نظیر طرح نورد گرم ۲ فولاد مبارکه، افزایش ۱.۵ میلیون تُنی فولاد هرمزگان، سفیددشت، اردکان و ورق خودرو کاشان خواهد بود.»

بیشتر بخوانیم:
+ جبران کم‌آبی با استحصال آب‌های نامتعارف ممکن است

آیا بهتر نبود این صنعت در دل کویر ایجاد نشود و به کنار دریا منتقل شود؟ آیا دست‌هایی در کار است که ترجیح می‌دهند با صرف هزینه‌های گزاف آب را به کویر منتقل کنند؟ منافع کدام گروه و جریان چنین نسخه اقتصادی را برای ایران رقم می‌زند؟

عطاالله آیت‌اللهی، دبیر شورای رسته آب جامعه مهندسین مشاور، پیش از این در این باره گفته بود که: «دو گزینه برای استقرار صنایع در کنار معادن مطرح است. درباره معادن ناگزیریم که آب را به آن‌ها برسانیم، اما صنایع وابسته به معادن، می‌توانند با توجه به نتایج ارزیابی‌ها و مطالعات اقتصادی، تعیین تکلیف شوند.»

پرفسور «پرویز کردوانی»، کارشناس منابع آب و پدر علم کویر شناسی ایران طرح توسعه فولاد مبارکه را «خیانت» می‌داند و تاکید می‌کند: کارخانه‌های تولید فولاد باید کنار دریا بروند.

کردوانی تصریح می‌کند: در هیچ کجای دنیا کارخانه فولاد را در دشت بنا نمی‌کنند، بلکه در کنار دریا بنا می‌کنند چرا که این کار برای صادرات نیز آسان‌تر است. همه این صنایع باید برود کنار دریا همان جا از طریق کشتی‌ها صادرات نیز انجام شود.»

به گفته وی؛ رضاشاه اشتباه کرد که در اصفهان و در جوار زاینده‌رود چنین پروژه‌ای را آغاز کرد چرا که مهم‌ترین مساله زاینده‌رود کارخانه ذوب آهن است.

کردوانی افزود: حالا با اندکی بارندگی فکر می‌کنند مشکل آب برطرف شده، اما هنوز هم ۴۰۰ الی ۵۰۰ متر از چاه‌ها آب ندارند. در یزد نیز که میانگین بارندگی ۶۰ میلی‌متر است ۳ کارخانه فولاد وجود دارد.

این کارشناس حوزه آب و محیط زیست خاطرنشان کرد: متاسفانه با اینکار تمام منابع آبی را تمام می‌کنند و بعد و بعد می‌روند ۹۰۰ کیلومتر از دریا لوله‌کشی می‌کنند که آب برسانند، اما آن هم بی فایده است.»

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.