آران و بیدگل ویترین ملی منابع طبیعی است

آران و بیدگل ویترین ملی منابع طبیعی استکاشان فردا – آران و بیدگل ویترین ملی منابع طبیعی است.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: آران و بیدگل با ظرفیت‌های برجسته، ویترین ملی منابع طبیعی محسوب می‌شود و از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

به گزارش ایرنا، محمدعلی کاظمی سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه در آیین تکریم و معارفه سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل افزود: طرح‌های متنوع از جمله نهال‌کاری، قلمه‌کاری، مالچ‌پاشی و اجرای طرح‌های بادشکن طی ۴۰ سال گذشته در این شهرستان انجام شده که در کشور بی‌نظیر است.

وی یادآور شد: استان اصفهان ۶ شهرستان بیابانی دارد که بیشترین مشکل مربوط به آران و بیدگل است، چرا که وسعت زیادی از جنگل‌های دست‌کاشت به شکلی در حریم این شهرستان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانیم:
+ قاچاق چوب در آران‌ و بیدگل ۹۰ درصد کاهش یافت

به گفته وی، در نشست هفته گذشته شورای عالی جنگل‌ها و مراتع کشور راهکارهایی در زمینه لزوم توسعه آران و بیدگل با توجه به وجود جنگل‌های دست‌کاشت مطرح و مقرر شد کارشناسان بررسی کنند.

کاظمی اضافه کرد: قرار شد قسمتی از تاغ‌زارهای حریم آران و بیدگل به این شهرستان اضافه شود و خارج از حریم، توسعه جنگل صورت گیرد.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی، اصل اجتناب‌ناپذیر و همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: حفاظت از منابع طبیعی به معنای ایجاد سیم خاردار و مین نیست، بلکه شامل حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی می‌شود.

کاظمی افزود: ۲۷ تعاونی فعال با افزون بر ۱۳ هزار عضو در حوزه بهره‌برداری از منابع طبیعی استان اصفهان فعال است که شرکت تعاونی مرتع‌داران آران و بیدگل جزو برترین و فعال‌ترین آنهاست.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۱۰۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی در حوزه‌های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان هزینه شد که ادامه اجرای طرح‌های این حوزه‌ها در سال ۱۳۹۹ نیازمند تعیین پیمانکار است.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تلاش می‌شود تا پایان امسال ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی ملی استان حدنگاری و سند تک برگی به نفع دولت صادر شود.

توجه ویژه دولت به بیابانزدایی در آران و بیدگل
فرماندار آران و بیدگل نیز در این آیین با اشاره به اینکه از ابتدای دولت دکتر روحانی تاکنون توجه ویژه‌ای به بیابانزدایی در کشور و به‌خصوص این شهرستان شده است، گفت: در این مدت نزدیک به ۷۰۰ هکتار از کانون‌های فرسایش بادی در این شهرستان نهال‌کاری و حدود ۵۰۰ هکتار مالچ‌پاشی شده است.

اسماعیل بایبوردی با بیان این که آران و بیدگل ویترین عملکرد سازمان جنگل‌ ها، مراتع و آبخیزداری کشور در موضوع طرح‌های بیابانزدایی است اظهار داشت: این شهرستان با اقدام‌های صورت گرفته در پنج دهه گذشته، در زمینه بیابانزدایی بسیار موفق عمل کرده است.

وی با یادآوری وسعت ۶۱۰ هزار هکتاری آران و بیدگل که ۹۰ درصد آن بیابانی است افزود: این شهرستان باوجود کویری بودن، خشکسالی و کاهش بارندگی در زمینه‌ بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌‌های روان در کشور موفق عمل کرده است.

فرماندار آران و بیدگل گفت: فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی این شهرستان در سایه تثبیت شن‌های روان گسترش یافته است و مهم‌ترین رسالت مسئولان در برهه کنونی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی تثبیت شده است.

وی افزود: مهم‌ترین پدیده زمین‌ریخت‌شناسی منطقه، وجود نوار ریگ بلند به طول ۹۰ کیلومتر است که مساحت آن نزدیک به ۱۱۲ هزار هکتار و در اولویت طرح‌‌های بیابانزدایی و تثبیت شن‌های روان است.

بایبوردی یادآور شد: سه میلیون هکتار، برابر ۳۰ درصد از اراضی استان اصفهان بیابانی و شن‌زار است که بیشتر در نقاط شمالی و شرقی این استان قرار دارد و ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار شناسایی شده است که دولت سال گذشته نیز برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری و مالچ‌پاشی ۴۰۰ میلیارد ریال به استان اصفهان اختصاص داده بود.

در این آیین سید مجتبی شریفیان به عنوان سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل معرفی و از خدمات رضا شفیعی رییس قبلی این اداره تقدیر شد.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران و بیدگل با حدود ۱۰۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت و مساحت ۶۱۰ هزار هکتار نزدیک به ۳۵ درصد از تاغزارهای استان اصفهان را در خود جای داده است.

مساحت عرصه‌های بیابانی این شهرستان ۲۷۸ هزار هکتار و مهم‌ترین پدیده زمین‌ریخت‌شناسی آن، وجود نوار ریگ بلند به طول ۹۰ کیلومتر با مساحت نزدیک به ۱۱۲ هزار هکتار است که در اولویت طرح‌های بیابان زدایی و تثبیت شن‌های روان قرار دارد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.