فرونشست عامل تخریب سردر مسجد «درب یلان» کاشان

فرونشست عامل تخریب سردر مسجد «درب یلان» کاشانکاشان فردا – رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان اعلام کرد: فرونشست شدید زمین در زیر یکی از پایه‌های سردر مسجد «درب یلان» باعث تخریب سردر این مسجد تاریخی شد.

به ‌گزارش روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی استان اصفهان، مهران سرمدیان چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه با اعلام این مطلب گفت: «سردر مسجد تاریخی درب یلان اواخر سال گذشته دچار نشست ناگهانی شد و پس از آن ترک‌های عمیقی در پایه‌های سازه سردر و کتیبه‌ها و نیم‌طاق رسمی‌بندی آن پدیدار شد.

او افزود: کارشناسان این اداره پس از بروز این مشکل به محل اعزام و پس از بررسی‌، متوجه شدند در بخشی از قسمت زیرین هشتی و سردر ورودی مسجد، فضای خالی همانند یک حفره بزرگ وجود دارد که با نفوذ نم و رطوبت به این فضای خالی، این فضا دچار نشست شده و در نمای سردر ترک‌های عمیقی ظاهر شده بود.

بیشتر بخوانیم:
+ ​آغاز عملیات مرمت ایوان شمالی مسجد جامع کاشان

به گفته وی نصب نامناسب ناودان در سال‌های گذشته، در بام مسجد باعث شده بود تا آب باران به این بنا به تدریج نفوذ کند و از سوی دیگر وجود فضای خالی در زیر مسجد موجب نشست‌ و تخریب سردر شد.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی کاشان گفت: با توجه به انجام مکاتبات و درخواست اعتبارات برای مرمت بنا از سال گذشته، متاسفانه اعتبار لازم تا دی‌ماه امسال تامین نشد، با این‌حال با انجام برخی اقدامات نظیر زیربندی بخشی از بدنه و شفته‌ریزی همراه با پرکردن حفره زیر بدنه بنای سردر توانستیم از فروریزی کامل بنای سردر جلوگیری کنیم.

او با اشاره به بارش‌های هفته‌های گذشته در کویر شمال استان اصفهان افزود: با توجه به بارندگی‌های نسبتا شدید در چند هفته گذشته در حالی که همچنان پیگیر تامین اعتبار لازم برای مرمت اساسی بنای سردر بودیم، بخشی از سردر در برابر رطوبت فراوان ناشی از بارندگی تاب نیاورد و دچار ریزش شد، با این‌حال کارشناسان این اداره با همکاری هیئت امنا مسجد نسبت به جمع‌آوری کامل تزئینات بخش آسیب دیده در بنای سردر اقدام تا پس از انجام عملیات مرمت، مجددا به‌صورت فرم اولیه در جای خود قرار گیرد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.