روایت کوچ غریبانه مسافران هواپیمای اوکراینی

روایت کوچ غریبانه مسافران هواپیمای اوکراینیکاشان فردا – روایت کوچ غریبانه مسافران هواپیمای اوکراینی.

«حمیدرضا صادق‌زاده» هنرمند مجسمه‌ساز کاشانی اثری را درباره حادثه کشته‌شدن ۱۷۶ مسافر پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی خلق کرده است.

همزمان با انتشار تصاویر این اثر و در سالروز کشته شدن تعدادی از هم‌وطنانمان به این هنرمند به گفت‌گو نشستیم.

صادق‌زاده گفت: این کار آزاردهنده‌ترین کاری بود که انجام دادم؛ از این جهت که من برای ۱۷۶ پرنده گلی این همه وقت می‌گذارم ولی ۱۷۶ زندگی، آینده و خاطره در یک لحظه از بین رفته است.

گاهی که کارها را در کارگاه می‌چیدم اصلا دوست نداشتم به آن‌ها نگاه کنم؛ برعکس همه کارهایی که انجام داده‌ام.

بیشتر بخوانیم:
+ جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه یا اوکراین بازخوانی می شود

سه ماه در کارگاه کار می‌کردم تا ۱۷۶ پرنده را می‌ساختم؛ کار یکنواختی که معمولا انجام نمی‌دهم. موضوع بسیار تلخی که مرا در هنگام خلق اثر اذیت می‌کرد این بود که نکند با این کار نمکی به زخم کسی ریخته شود چرا که عده‌ای عزیزانشان را از دست داده بودند.

بازخوردهای این اثر خیلی بیشتر از چیزی بود که فکر می‌کردم. یکی از خانواده‌های داغدیده تصاویر اثر را در پیج اینستاگرامش منتشر کرده بود. بعد با واسطه یکی از دوستانم پیامی برایم ارسال کرد و در این پیام پا به پای آن عزیز اشک ریختم.

اصلا خوشحال نیستم که این اثر را خلق کرده‌ام. دوست داشتم اصلا این اتفاق نمی‌افتد که من چنین چیزی بسازم. دوست داشتم که این آدم‌ها و هر آدم دیگری در سلامتی و رفاه زندگی کند و شاد باشد.

متنی که برای این اثر نوشتم درباره کوچ و رفتن است. پرنده‌ها، فصل کوچ دارند. در این فصل ممکن است به آن‌ها شلیک شود، ممکن است کشته شوند و ممکن است هزارجور اتفاق دیگر برای آن‌ها بیفتد؛ تمام‌شدن این قصه چه تلخ است.

مجسمه‌سازی هستم که حطیه کاری گسترده‌ای دارم. در بند این نیستم که با چه موادی کار کنم. برای اولین‌بار بود که سرامیک کار می‌کردم. سرامیک شکننده است. گل به موجودیت انسان نزدیک است. در کار چیدمان هم اولین تجربه جدی بنده بود که خیلی موفق شد.

قصد برداشت مالی را از این کار به هیچ عنوان ندارم. اگر جایی برای یادبود این عزیزان باشد که حس کند در آن صداقتی هست رایگان به صورت دائم ارائه می‌دهم.

سال گذشته قرار بود با همت دکتر «عباس اکبری» یک سری از کارها با تکنیک سرامیک برای گالری فرمانفرما انجام شود.

ایشان گفت کار یا ایده‌ای داری؟ گفتم راجع به آن فکر می‌کنم که این حادثه رخ داد و این موضوع را انتخاب کردم. قرار بود این نمایشگاه فروردین‌ماه برگزار شود که به دلیل کرونا به تاخیر افتاد.

روایت کوچ غریبانه مسافران هواپیمای اوکراینی

یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه در محمودآباد شهریار و در حوالی شهر جدید پرند در استان تهران در اثر اصابت دو موشک پدافند سپاه پاسداران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمهٔ این هواپیما جان باختند.

این هواپیما که از نوع بوئینگ ۷۳۷ بود و به نوشتهٔ برخی منابع خبری یکصد و هشتاد سرنشین داشت، از تهران عازم کی‌یف، پایتخت اوکراین بود.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.