«فرهنگنامه راژی» با ۶۲۰۰ واژه از گویش راژی منتشر شد

«فرهنگنامه راژی» با ۶۲۰۰ واژه از گویش راژی منتشر شدکاشان فردا«فرهنگنامه راژی» با ۶۲۰۰ واژه از گویش راژی منتشر شد.

غلامرضا براتی محقق و مؤلف این فرهنگنامه به شیستان گفت: تحقیق و تالیف این كتاب به عنوان جامع‌ترین فرهنگ لغت زبان باستانی شهر ابوزیدآباد از سال‌ ۱۳۶۶ تا ۱۳۹۹ و بیش از سه دهه به طول انجامیده است.

وی هدف از تالیف این اثر را معرفی یکی از کامل‌ترین زبان‌های کهن ایرانی به مردم، زبان‌شناسان و فرهنگ‌دوستان ایرانی و محققان خارجی عنوان کرد.

براتی افزود: هویت‌بخشی و دادن اعتماد به نفس به مردمی که با این گویش اصیل سخن می‌گویند و کمک به ماندگاری و بقای بیشتر آن در دوره‌ای که رسانه‌های گروهی اعم از صدا و سیما و غیره به این گویش‌ها بی‌مهری می‌کنند از دیگر اهداف تدوین این کتاب است.

وی خاطرنشان کرد: این زبان با قدمت سه هزار سال در جنوب شرق کاشان و شرق آران و بیدگل و در مجموعه شهری ابوزیدآباد و روستاهای پیرامون از جمله محمدآباد، كاغذی، ریجن، فخره، علی‌آباد، امین‌آباد، شهریاری، یزدلان و قاسم‌آباد رواج دارد.

بیشتر بخوانیم:
+ نگرانی از نابودی زبان «راجی» در برزک

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: جمع‌آوری و درج بیش از ۶۲۰۰ واژه از گویش راژی با ارائه توضیحات و تصاویر مرتبط، آوانگاری این واژه‌ها با الفبای بین‌المللی IPA به نحوی که هر گویشور از هر کشور جهان بتواند آن را تلفظ کند، از مهم‌ترین شاخصه‌های این کتاب است.

براتی درج زبانزد، کنایه و باوری که ذیل هر واژه مطرح است، بهره‌گیری از صدا مقاله علمی، پژوهشی در ادبیات فارسی برای ریشه‌یابی واژه و شناخت اشتراکات آن‌ها با زبان‌های زنده و باستانی داخل ایران و جهان، ارائه منابع و مآخذ علمی مرتبط با هر واژه ذیل آن، بهره‌گیری از تلاش پژوهشگران پیشین با قید نام آن‌ها ذیل هر واژه، فارسی‌نگاری و راژی‌نگاری هر واژه و زبانزدها و کنایه‌های مرتبط با آن را از دیگر ویژگی‌های این فرهنگنامه برشمرد.

مولف کتاب فرهنگنامه راژی در خصوص محتوا و فصول کتاب گفت: دیباچه در ویژگی‌های گویش راژی و معرفی علایم دستوری و آوایی کتاب، معرفی ۱۷ واکه در گویش راژی و مورد استفاده در کتاب، معرفی ۳۸ ساخت فعلی در گویش راژی که در مقایسه با زبان‌های دیگر همچون زبان فارسی با ۱۳ ساخت فعلی و زبان تاجیکی با ۱۶ساخت فعلی، شاهکاری بی‌بدیل است، معرفی روش‌های تحقیق کتاب و چهره‌هایی که از صنوف مختلف همکاری دارند، معرفی واژگان از الف تا ی با روش تفصیلی، معرفی سروده‌های راژی با معنی فارسی هر بیت در زیر آن، نقل داستان‌ها و افسانه‌های راژی از زبان سال‌خوردگان در این مجلّد آمده است.

غلامرضا براتی پژوهشگر اهل ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی است که پیش از این کتاب‌های «پرچمدار کربلا در آیینه شعر و اندیشه»، «جغرافیای خاک»، «پدیده‌های جوی غالب در مناطق حاره و جنب حاره» به قلم وی به چاپ رسیده است.

شهر ابوزیدآباد به عنوان «پایتخت گویش های کهن ایران» شناخته می شود.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.