کاشان ظرفیت استقرار صنایع آلاینده ندارد

کاشان ظرفیت استقرار صنایع آلاینده نداردکاشان فردا کاشان ظرفیت استقرار صنایع آلاینده ندارد.

رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو معتقد است که رعایت‌نشدن ظرفیت زیستی در اصفهان عامل اصلی آلودگی هوای این شهر است و پدیده جزیره گرمایی ایجاد می‌کند.

محمد درویش شنبه ۴ بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با ایرنا کاشان را به‌خاطر داشتن بالاترین جذابیت در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و بیابانی، یک صندوق ارزی پایدار معرفی و اضافه‌کرد: کاشان با داشتن چنین جاذبه‌هایی باید تولید پول کند و به سمت کاهش وابستگی معیشتی به منابع آبی و خاکی برود.

درویش تصریح کرد: امروز فرونشست و فروچاله‌های بزرگ در مناطقی از کاشان از جمله طاهرآباد مشاهده می‌شود که اگر از امروز برای مهار این فرونشست‌ها تلاش و طرح تعادل‌بخشی وزارت نیرو محقق شود دست‌کم نزدیک به ۵۰ هزار سال نیاز است تا به طاهرآباد ۲۰ سال پیش بازگردیم!

بیشتر بخوانیم:
+ طرح توسعه فولاد مبارکه خیانت است

وی ادامه داد: وقتی صحبت از فرونشست می‌شود یعنی دیگر مکانی برای زیست ۱۰۰ نسل آینده در منطقه وجود نخواهد داشت.

این پژوهشگر محیط زیست با بیان این‌که خالی‌شدن لایه‌های زمین از آب سبب چسبندگی و فرونشست می‌شود، افزود: در این صورت حتی گنجایشی برای تزریق آب وجود نخواهد داشت و آب‌ها در سطح زمین به شکل هرزآب‌های ویران‌گر جاری می‌شود که بسیار خطرناک است.

آینده کاشان را به حراج نگذاریم
رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو با بیان اینکه مسئولان و مردم منطقه کاشان نباید “بابت شکلات، الماس را از دست بدهند” گفت: لازم است با توسعه صنایع آب‌بر از جمله فولاد، لاستیک‌سازی و خودروسازی در منطقه کاشان مخالفت شود و توسعه گردشگری و احیای خانه‌های تاریخی که حکم الماس دارند با قوت ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: احیای هر چه بیشتر خانه‌های تاریخی و معرفی کهن‌بوم‌های کاشان سبب تولید پول بدون تنش و فشار به سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

به گفته وی، توسعه صنعت فولاد در کاشان هم می‌تواند این منطقه را به سرنوشت اصفهان دچار کند که البته باوجود زمزمه‌های توسعه فولاد در این ‌منطقه، گزارشی از سازمان محیط زیست کشور مبنی بر موافقت اعلام نشده است.

کنشگر محیط زیست با بیان اینکه فعالان این حوزه‌ با توسعه در مناطق مختلف کشور زاویه ندارند و به دنبال توسعه پایدار هستند، افزود: توسعه فولاد در منطقه کاشان، توسعه پایدار نیست.

رعایت‌نشدن ظرفیت زیستی عامل آلودگی اصفهان
درویش
معتقد است که رعایت‌نشدن ظرفیت زیستی در اصفهان عامل اصلی آلودگی هوای این شهر است و پدیده جزیره گرمایی ایجاد می‌کند.

رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو اعلام کرد: اصفهان در حالی ظرفیت زیستی برای حداکثر یک میلیون نفر جمعیت دارد که اکنون افزون بر ۲ میلیون نفر ساکن این شهر هستند.

وی افزود: پهنه اصفهان توان سرویس‌دهی به این شمار جمعیت را ندارد و در نتیجه دچار ورشکستگی محیط زیستی می‌شود که این انبوه جمعیت و فعالیت‌های انسانی پدیده جزیره گرمایی به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه جزیره گرمایی سبب افزایش تفاوت دمای شب و روز می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، قرارگرفتن اصفهان در گودال و وزش باد با سرعت کمتر از پنج متر بر ثانیه پدیده وارونگی دمایی را به دنبال دارد.

درویش تصریح کرد: تجمع صنایع آلاینده در غرب اصفهان که در مسیر باد غالب قرار دارد و جانمایی غلط و استقرار صنایع آب‌بر، انرژی‌بر و آلاینده در کنار رعایت‌نشدن ظرفیت زیست محیطی، اصفهان را در زمره یکی از آلوده‌ترین استان‌ها کشور و حتی آلوده‌تر از تهران قرار داده است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.