نکوداشت علامه مجتبی مینوی طهرانی

دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده عضو شورای هنری شهر کاشانکاشان فردا – نکوداشت علامه مجتبی مینوی طهرانی.

هفتم بهمن، سالگرد درگذشت استاد نامدار و ایران‌شناس دلسوز و ادیب فرزانه و کارآمد معاصر شادروان «مجتبی مینوی» است(د. ١٣۵۵)

شادروان مینوی را شخصیتی دقیق و سخت‌کوش و کاملا مسلط بر کار علمی دانسته‌اند که در پاره‌ای موارد بایست او را با خودش مقایسه کرد.

اگرچه تعبیر «پژوهشگر ستیهنده» عبارتی جاافتاده درباره ایشان است و در دفتر خاطرات بسیار کسان، ماجراهای درگیری لفظی و دشنام‌گویی میان استاد مینوی و کسانی چون محیط طباطبایی و مسعود فرزاد و … ثبت شده‌است، اما این را هم گفته‌اند که مرد در نخستین فرصت مناسب از در دوستی درمی‌آمد و رنجش‌زدایی می‌کرد تا نشان دهد که زعارت و شرارتی چون بوسهل‌ زوزنی در او موکد نیست.

ارمغان علمی مینوی از دوبار سفر اداری به ترکیه و نیز سفرهای متعدد به اروپا، مجموعه‌ای ممتاز عکس و فیلم از نسخ‌ خطی فارسی بود که هنوز هم پس از پنج دهه نیاز به آن‌ها رفع نشده‌است.

ارادت و اشتیاق مینوی به شاهنامه، زمینه تاسیس بنیاد شاهنامه را در کتابخانه بیست‌هزار جلدی ایشان فراهم کرد که هنوز هم این کتابخانه وقف‌شده یکی از بهترین جاها برای پژوهش و مطالعه کسانی است که از پخته‌خواری و سرقت مطالب دیگران بیزارند.

نکوداشت علامه مجتبی مینوی طهرانی

مینوی از جمله مردان سخت‌کوش گستره دانش و پژوهش راستین و بی‌منت و صادقانه است که تحسین و تایید نزدیک به همگی استادان نامدار عصر را پشت قباله علمی خویش دارد.

فقدان ایشان که تسلطی کم‌مانند در ترجمه از زبان‌های فرنگی داشت و دقت و پشتکارش در تصحیح متون خطی مثال‌زدنی بود و نیز بی‌تعارف از حقیقت دفاع‌کردن‌هایش و نهایتا داشتن روحیه آزادگی و افتادگی او، از آن چیزهایی است که پس از درگذشت ایشان یا کمتر به چشم آمد و یا آن عیار و معیار مورد انتظار را با خود نداشته‌است.

یادکرد از این استاد کم‌مانند در روزگاری که مدرک و عنوان‌ دانشگاهی از در و دیوار فرو می‌ریزد، گونه‌ای بیرون آمدن از زیر آوار بساز‌بفروش‌های ادبی و علمی و دم‌زدن در هوای تازه تجدید خاطرات است و این خود غنیمت است.

عبدالرضا مدرس‌زاده – کانال پژواک روشنگری
از این نویسنده:
+ یادکرد استاد سید میر جلال‌الدین کزازی

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

حکم میرزا مجتبی مینوی در مجلس شورای ملی به عنوان تندنویس از فروردین 1305 ش
حکم میرزا مجتبی مینوی در مجلس شورای ملی به عنوان تندنویس از فروردین 1305 ش

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.