پایگاه اسماعیلیه در «کرکس» ثبت ملی شد

پایگاه اسماعیلیه در «کرکس» ثبت ملی شدکاشان فردا – پایگاه اسماعیلیه در کرکس نطنز ثبت ملی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نطنز از ثبت محوطه تاریخی قلعه وشاق در نشست روز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه شورای ملی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و غیرمنقول خبر داد.

حسین یزدانمهر افزود: کوه وشاق که قلعه و محوطه تاریخی وشاق در دامنه و قله آن قرار دارد، از ارتفاعات شمالی رشته‌کوه کرکس و از شگفت‌انگیزترین و زیباترین موقعیت‌های طبیعی شهرستان نطنز است که از جانب شمال و غرب به کوشک و شکارگاه صفوی عباس‌آباد، از شرق به روستای اوره، و از جانب جنوب به کوه خدا که خود یکی از جاذبه‌های منحصر بفرد طبیعی است مشرف است.

یزدانمهر ضمن اشاره به سختی مسیر دستیابی به قلعه وشاق یادآور شد: تنها مسیر ممکن دسترسی به قلعه، دیواره ‌صخره‌ای است که در دوره اسماعیلیه برای سلب دسترسی مهاجمان به بخش اصلی، بخش زیادی از دیواره کوه را کنده و به‌صورت دیوار صاف در آمده‌است. بنابراین در حال حاضر صعود به آن مستلزم دست‌به‌سنگ‌شدن و صخره‌نوردی است که احتیاج به مهارت ویژه دارد و فقط برای کوه‌نوردان کارآزموده امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانیم:
+ قله و دژ وشاق/گزارش تصویری

وی اضافه‌کرد: کارشناسان واحد فنی و ثبت این اداره با همراهی و همکاری بسیار عالی هیئت کوهنوردی و هلال احمر شهرستان موفق به صعود به قله و انجام مستندنگاری و برداشت پلان‌های معماری، بررسی و طراحی سفالینه‌ها و همچنین تهیه توپوگرافی و تعیین محدوده عرصه و حریم این اثر تاریخی و ارزشمند شدند و پرونده ثبت آن تهیه و جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور به شورای ثبت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان و در نهایت به شورای ثبت وزارت میراث ارسال گردید.

پایگاه اسماعیلیه در «کرکس» ثبت ملی شد

رئیس میراث فرهنگی نطنز با اشاره به وسعت چند هکتاری محوطه وشاق، آن را یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های فرقه اسماعیلیه در فلات مرکزی ایران توصیف کرد که آثار آن به‌صورت دیواره سنگی ممتد بر فراز یال کوه به طول چند کیلومتر به‌صورت منقطع از ابتدای دره سمت اوره آغاز و تا قله ادامه دارد. همچنین آثار برج‌های دیده‌بانی و سازه‌های سنگی به‌صورت پلان اتاق، اصطبل، آب‌انبار، آسیاب و کمین‌گاه‌ها در نقاط مختلف این دره دیده می‌شود.

به گفته وی پراکنش کاشی‌های فیروزه‌ای، زرین‌فام و لعابدار از جمله کاشی‌های فیروزه‌ای کتیبه‌دار و زرین‌فام بیان‌گر شاه‌نشین و مذهبی‌بودن قسمت فوقانی این کوه است که در فرودست آن مراکز نظامی و سایر اقشار طبقاتی استقرار داشته‌اند. از نکات جالب بر فراز این کوه وجود سفال یا کاشی‌های با خطوط برجسته آبی سیر، به دو زبان فارسی و عربی است که احتمالا بر پیشانی بنایی شکوه‌مند نصب بوده است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.