تولید نانوذرات داروی ضدسرطان در دانشگاه کاشان

تولید نانوذرات داروی ضدسرطان در دانشگاه کاشانکاشان فردا – تولید نانوذرات داروی ضدسرطان به روش فناوری دی اکسید کربن فوق بحرانی و امواج فراصوت.

تیم تحقیقاتی در دانشگاه کاشان به سرپرستی دکتر غلامحسین صدیفیان عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و با همکاری فریبا رزمی‌منش و سیدعلی سجادیان تلاش نمودند با استفاده از فناوری دی‌اکسید کربن فوق‌بحرانی و امواج فراصوت این دارو را با موفقیت تولید نمایند.

صدیفیان عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان از محققان این طرح گفت: یکی از مشکلات داروهای سنتزی میزان حلالیت کم آن در بدن است و باید به نحوی حلالیت این‌گونه داروها را افزایش دهیم.

بیشتر بخوانیم:
+ محققان دانشگاه کاشان موفق به حل مشکل تعویض باتری‌های قلب شدند

وی اشاره کرد: یکی از روش‌های جدید، بکارگیری فناوری‌های سبز با کمک سیال فوق‌بحرانی و همزمان امواج فراصوت می‌باشد. این روش نوین، نخستین‌بار به نام این محقق در دنیا ثبت گردیده است و در این پژوهش نیز ایشان از این فناوری برای تولید نانوذرات ضدسرطان بهره برده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: سانیتینیب مالات به عنوان یک داروی ضد سرطان، عملکرد خوبی را در درمان سرطان کلیه از خود نشان داده است. این دارو به طور گسترده‌ای برای بیماران مبتلا به بیماری متاستاتیک استفاده می‌شود.

به گفته این محقق هم‌چنین، این داروی جدید با ساختاری کوچک می‌تواند در درمان سرطان پیشرفته کبد و سیستم گوارش موثر واقع شود.

این دارو دارای حلالیت بسیار پایینی در آب است. از اینرو فراهمی زیستی پایینی دارد. داروی یادشده با استفاده از فناوری ابداعی سیال فوق‌بحرانی با استفاده از دستگاهی که به‌دست غلامحسین صدیفیان ساخته شده است، در ابعاد نانو تولید شده و در حامل‌های پلیمری آبدوست کپسوله شده است که این دو خصوصیت، حلالیت دارو را تا حد قابل قبولی در آب افزایش داده و باعث افزایش اثربخشی دارو با مصرف دوز کم تر دارو می‌شود.

نتایج این پژوهش نوین، به‌تازگی در مجله سیالات فوق بحرانی (The Journal of Supercritical Fluids, IF=3.744) در ۱۵ صفحه برای ماه آوریل ۲۰۲۱ به چاپ رسیده است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مینایی می گوید

    سلام و درود خدا بر مجاهد علمی جناب اقای دکتر غلامحسین صدیفیان

  2. ترابی می گوید

    وجود نخبگانی همانند دکتر صدیفیان در ایران اسلامی موجبات افتخار و سرافرازی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.