صعود از کرکس به آسمان

کوهنوردان کاشان که در سال ۹۱ در سقوط بهمن فوت شدندکاشان فردا – صعود از کرکس به آسمان.

صبح پنج‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۰، یک تیم ۱۰ نفره‌ از کوهنوردان کاشانی در برنامه صعود زمستانه خود، کاشان را به مقصد قله کرکس ترک می‌کنند.

این گروه پس از یک‌روز کوهپیمانی، یک بعدازظهر جمعه ۲۲ بهمن‌ماه در ارتفاع ۲ هزار و ۷۰۰ متری در منطقه‌ای موسوم به «یال اوره» گرفتار سقوط بهمن می‌شوند.

بیشتر بخوانیم:
حکایتی از تسکین یک دل دردمند در آستانه سالگرد نامهربانیِ کرکس

«ناصر دانش» مسئول کمیته فتی هیئت کوهنوردی کاشان در گفت‌وگو با کاشان نیوز حادثه را این‌گونه شرح داد: «از لحظه‌ای که گروه در ۲۱ بهمن ساعت ۷:۳۰ صبح حرکت کرد تا لحظه وقوع حادثه در ساعت یک‌ونیم بعدازظهر جمعه ۲۲ بهمن لحظه‌به‌لحظه با گروه در تماس بودم. چون در یال طامه موبایل آنتن دارد. من در لحظه وقوع حادثه با آقای علی شکرریز تماس گرفتم، در همان لحظه وقتی شکرریز گفت: یک لحظه صبر کن من تماس می‌گیرم، فهمیدم حادثه‌ای اتفاق افتاده است.»

دانش توضیح می‌دهد که دوباره با او تماس گرفته و شکریز اعلام می‌کند: «چند نفری که جلو رفتند را گم کردیم.» وی بلافاصله با آقای ارفع تماس گرفته و درخواست می‌کند هلال احمر را در جریان بگذارند.

صعود از کرکس به آسمان
بلافاصله ستاد بحران به ریاست فرماندار نطنز در فرمانداری تشکیل شده و تیم‌های امداد و نجات از کوهنوردان کاشانی، نطنزی، بادرودی، هلال احمر و سایر نهادهای امدادی به منطقه اعزام می‌شوند.

نیروهای امدادی تقریبا یک‌روز بعد ۵ نفر باقی‌مانده از تیم را در کرکس در حالی پیدا می‌کنند که دیگر رمقی در بدن نداشته‌اند.

ناصر دانش می‌گوید: «‌ما همان شب (جمعه ‌شب) حرکت کردیم و جای پاهایشان را پیدا کرده و مسیر حرکت آن‌ها را شبانه تعقیب کردیم و حتی صبح هم در همان جایی که آن‌ها استراحت کرده بودند دو ساعت از ۴ تا ۶ استراحت کردیم و دوباره به‌راه افتادیم ساعت یک بعد‌از‌ظهر روی یال طامه و اوره به آنها رسیدیم.

روحیه ۵ نفر خیلی خراب بود چون می‌دیدند که پنج تا از رفقایشان گم شده‌اند که احتمال فوت می‌دادند، هیچ نخورده بودند علی‌غم اینکه همه‌چیز داشتند در سرمای خیلی شدید روی یال تامه و خوب شد که ما به آن‌ها رسیدیم چون ممکن بود در راه برگشت خود آن‌ها هم دچار سانحه بشوند.»

این ۵ نفر به شهر هدایت‌شده و نیروهای تازه‌نفس کار جست‌وجو را آغاز می‌کنند. یک روز بعد ۲۴ بهمن‌ماه معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان یافتن جسد دو كوهنورد را خبر داده و اعلام کرد: «جسد این دو كوهنورد در حال انتقال به كاشان است.» این پیکرها متعلق به مرحومین «مهدی صباغی» و «ابراهیم علیجان‌زاده» بود.

روز ۲۵ بهمن‌ماه نیز جسد «مهدی احمدیان» سومین كوهنورد كاشانی در رشته كوه‌های كركس پیدا شده و به کاشان منتقل شد.

صعود از کرکس به آسمان
با رسانه‌ای‌شدن خبر، چند گروه تخصصی نیز از سمیرم و گلپایگان و هیئت کوهنوردی استان به عنوان گروه‌های عملیاتی جست‌وجو به منطقه اعزام می‌شوند. به دنبال این جست‌وجو روز ۲۸ بهمن‌ماه پیکر مرحوم «حسین تمنایی» چهارمین کوهنورد مفقود شده و رئيس هیئت کوهنوردی کاشان هم پیدا می‌شود.

اما از پیکر «علی بهادری‌نژاد» پنجمین کوهنورد مفقود شده خبری نیست، اگرچه کوله‌پشتی او پیدا شده و تیم‌های تجسس تا شعاع قابل توجهی اطراف محل پافته‌شدن کوله‌پشتی او را گشته‌بودند.

از این پس هر هفته تیمی از کاشان و کوهنوردان دیگری از سراسر کشور و حتی یکی دو بار کوهنوردان جهانی به کرکس آمدند برای پیدا کردن پیکر «علی بهادری» یک‌بار دستگاه‌های مجهز استکنری که تا عمق قابل توجهی از زمین را اسکن و ارسال تصویری می‌کند به کمک کوهنوردان در فصل بهار به کرکس منتقل شده و شعاع قابل توجهی اسکن شد، اما از پیکر این کوهنورد خبری پیدا نشد.

تا این‌که سایت کاشان نیوز روز در ساعت ۱۱ پیش از ظهر ۳۰ خرداد اعلام کرد لحظاتی پیش پیکر علی بهادری در کرکس پیدا شده و تیم‌هایی از کاشان برای انتقال پیکر او به کرکش رفته‌اند.

پیکر علی بهادری شب ۳۰ خرداد وارد کاشان شد و روز بعد در کاشان تشییع و دفن شد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.