آفرود، بلای جان پناهگاه حیات وحش یخاب

آفرود، بلای جان پناهگاه حیات وحش یخابکاشان فردا – آفرود، بلای جان پناهگاه حیات وحش یخاب.

ریگ‌بلند، نوار مرزی میان کویر مرنجاب و پناهگاه حیات وحش یخاب است، جایی که درست بساط آفرودسواری مهیا می‌شود و حضور آفرودسواران هربار جان زیست‌مندان یخاب را به مخاطره می‌اندازد که باید برای رفع این چالش گردشگری غیر همسو با طبیعت تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرد.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر کویر مرنجاب در مجاورت پناهگاه حیات وحش یخاب مورد توجه ریگ‌نوردان و آفرودسواران بوده است، آن‌سوتر، کویر ریگ‌جن در شرق اصفهان هم همین طور و هر دو از این گردشگری نامانوس با محیط زیست به شدت رنجانده شده‌اند.

کارشناسان محیط زیست معتقدند که نباید این مناطق، محلی برای تفرج‌های تهدیدآمیز باشد و باید از هر آنچه گردشگری ناهمسو متوجه این کویرها، رمل‌ها و زیستمندان آنها می‌کند، جلوگیری کرد.

بنابراین به گفته کارشناسان محیط زیست، گردشگری مهیج آفرودسواری چه بی‌مجوز و چه با مجوز در شرایط فعلی بدون شک با تخریب و تهدیدهای غیرقابل جبران این عرصه‌های طبیعی همراه است.

در حالی که کارشناسان بر این باورند که آفرودسواری برای عرصه‌های کویری آسیب‌زا و مخرب است، همچنان برخی از مسئولان در تکاپو برای ترویج و معرفی جاذبه‌های گردشگری ناهمسو با محیط زیست هستند.

پناهگاه حیات وحش یخاب، به مساحت ۲۷۲ هزار هکتار مصوب شورای عالی محیط زیست است. این پناهگاه از جانب شمال رو به سوی پارک ملی کویر و در جانب جنوب رو به سوی منطقه حفاظت شده کوه‌های کرکس است. نزدیک‌ترین منطقه حفاظت شده به این پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده قمصر و برزک است.

ساز ناکوک گردشگری و محیط زیست در نوار ریگ‌بلند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل معتقد است این شهرستان در این چند سال اخیر بسیار مستعد گردشگری بوده است. بسیاری از گردشگران کویر مشتاق سفر به مرنجاب و آبوزیدآباد هستند و اما تداخلی که گردشگری ریگ‌نوردی با محیط زیست پیدا کرده، قسمتی از پناهگاه حیات وحش یخاب است.

آفرود، بلای جان پناهگاه حیات وحش یخاب

به گفته سید عباس نگهبان تعداد زیادی از این گردشگران بدون هماهنگی با محیط زیست وارد منطقه یخاب می‌شوند، در حالی که به دلیل تداخل کویرنوردی با مناطقی از پناهگاه حیات وحش یخاب، باید با اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هماهنگ کنند و مجوز بگیرند و بعد وارد پناهگاه حیات وحش یخاب شوند.

نگهبان تاکید می‌کند که با دستوری که از دادستانی شهرستان داریم، با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان می‌توانیم از این ورودها جلوگیری کنیم.

این مقام حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل تاکید کرد: وقتی پناهگاهی مصوب شد هرگونه تداخل به داخل پناهگاه، چنانچه ضرر و زیانی به منطقه وارد کند ممنوع است، بحث گردشگری می‌تواند در جهت اهداف زیست محیطی باشد ولی چنانچه تخریبی در زمینه زیست محیطی صورت بگیرد، مجبوریم با آن برخورد کنیم.

اشاره نگهبان به گردشگرانی است که با خودروهای دو دیفرانسیل ریگ‌نوردی می‌توانند آسیب‌های زیادی به پوشش گیاهی و زیستگاه‌های حیات وحش یخاب وارد کنند، بنابراین، قوچ و میش، کل، بز و انواع گربه‌سانان، پرنده‌های شکاری که پناه‌گاه آنها دِرمنه‌ها و تاغ‌‌زارها هستند، همه در صف نخست تهدید و آسیب هستند.

این تنها گوشه‌ای از تخریب آفرودسواری در پهنه کویرهای اصفهان است، ابعاد دیگر این گردشگری مهیج و تهدیدزا، زاگرس، سواحل و تالاب‌ها هستند که زیر تاخت‌وتاز شمار زیاد خودروهای دو دیفرانسیل قربانی ‌می‌شوند.

در این میان که دستگاه‌های متولی طبیعت یعنی سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از لحاظ نیروی حفاظتی و کمبود امکانات حفاظتی اعم از ماشین و موتورسیکلت در ضعف شدیدی هستند، گردشگری ناهمسو با محیط‌زیست و عرصه‌های میراث طبیعی می‌تواند بر مشکلات گسترده حفاظت از عرصه‌های طبیعی بیافزاید.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم: https://www.instagram.com/kashanefarda.ir
کاشان فردا را در تلگرام دنبال کنیم:          https://t.me/Kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.