مهارت ساخت زیورآلات ابیانه ثبت ملی شد

مهارت ساخت زیورآلات ابیانه ثبت ملی شدکاشان فردا – مهارت ساخت زیورآلات ابیانه ثبت ملی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز از ثبت ملی دانش ساخت زیورآلات روستای تاریخی ابیانه در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش فارس، حسین یزدانمهر گفت: بافت با ارزش روستای تاریخی ابیانه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تا کنون بیش از ۳۰ اثر تاریخی، ناملموس و طبیعی در این روستای تاریخی ثبت‌شده است که آخرین مورد آن ثبت دانش و مهارت ساخت زیورآلات ابیانه است.

وی افزود: زیورآلات سنتی همیشه در بین زنان و مردان روستای تاریخی ابیانه جاذبه خاصی داشته و بر اساس شیوه زندگی و مفاهیم فرهنگی، نوعی زیورآلات را برای خود تولید می‌کردند که جزء لاینفک پوشاک زنان روستا بوده است.

یزدانمهر یادآور شد: مرسوم بوده برای دختران به‌ویژه نوعروسان این روستا زیورآلات سنتی ابیانه از جمله النگو از جنس نقره که با نقشه‌ای زینتی و مشبک، با دست‌بندهایی از دانه‌های نقره‌ای، عقیق، کهربا و … تزیین‌شده‌اند، تهیه شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز ادامه داد: از دیگر زیورآلات رایج در این روستا می‌توان به منگلی اشاره کرد که حلقه‌ای است با دهانه باز برای مچ دست از جنس نقره با آرایشی ساده و به وزن ۳۲ مثقال یا ۱۶۰ گرم نقره خالص، گردنبند که از سکه‌های مختلف ضرب قدیم از جنس نقره، بازوبند که قابی نقره‌ای است که کنده‌کاری‌شده و با بندهای ابریشمی بر بازو بسته می‌شود.

مهارت ساخت زیورآلات ابیانه ثبت ملی شد

یزدانمهر «تنگه» را یکی دیگر از زیورآلات این روستا معرفی کرد که منحصراً برای عروس‌ها بر بالای پیشانی نصب می‌شد و بر آن تکه‌های نقره و طلا دوخته‌شده و از مشخصات این تنگه مربع‌شکل گل حلقه‌ای زیبایی است که در وسط تنگه دوخته‌شده که آن را «تیته» می‌نامند.

به گفته وی انگشترهای مختلف که یک نوع آن بنام «شستی» معروف است و دارای یک نگین و ۶ حلقه است و برای انگشت شست طراحی‌شده است، خریداری می‌کردند و هنوز هم زنان و مردان روستا انگشتر و النگوی نقره بر دست دارند.

یزدانمهر با اشاره به پیشینه چند صدساله این هنر در این روستا بر اساس نمونه‌های موجود افزود: در حال حاضر دو هنرمند در این حرفه مشغول به کارند که آموزش و ترویج آن می‌تواند سبب ماندگاری و حفظ اصالت آن شود.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز؛‌ این شهرستان پس از شهرهای اصفهان و کاشان جایگاه سوم را در تعداد آثار ثبت داراست و در حوزه میراث طبیعی نیز جایگاه نخست استان را دارد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.