کسی با دیدن تئاتر تئاتری نمی‌شود

کاشان فردا– مهدی صفاری‌نژاد هنرمند کاشانی کم بود نگاه تخصصی در حوزه مدیریتی را یکی از آسیب‌ها و عوامل کمتر توسعه نیافتن تئاتر در کاشان دانست و گفت: هنرمندان کاشان همه خط قرمزها را می شناسند.

این دانش آموخته حوزه هنر ادامه داد: کسی که می خواهد تئاتر اجرا کند باید به اداره ارشاد متن بدهد. آنها متن را بازبینی می کنند. خواندن و بازبینی چقدر باید زمان ببرد؟ از این مهم تر اینکه آیا همه این مجموعه متخصص هستند؟ دو نفر از این جمع متخصص هستند. یک نفر کمی دور است
وی تصریح کرد: کسی با دیدن تئاتر تئاتری نمی شود. هرچیزی اهل فن می خواهد. ما هم انتظار نداریم که مثلا شهردار کاشان یا مدیر فلان اداره در حوزه تئاتر متخصص باشد اما انتظار داریم با مشورت از متخصصان و ایجاد کارگروه‌های تخصصی، نگاه حرفه ای به این حوزه داشته باشند.

هنرمند حمایت می‌خواهد

صفاری نژاد گفت: هنرمند حمایت می خواهد. این حمایت باید تعریف شده باشد. یعنی اینطور نباشد که اگر من مدیر رنگ سفید دوست دارم پس کسی که رنگ سفید دوست دارد را باید حمایت کنم و به کسی که رنگ نارنجی را دوست دارد میدان ندهم.

وی با اشاره به برگزاری 15 دوره جشنواره تئاتر مهر در کاشان گفت: برند کاشان جشنواره مهر آن است. 15 دوره برگزار شده است. اما با چه هدف کلانی؟ برگ برنده شرکت در جشنواره کاشان چیست؟ ما داریم از جشنواره فجر تقلید می کنیم. باید اجرای تئاتر در بناهای کاشان مدنظر باشد.

بیشتر بخوانیم:

تئاتر را کم‌خاصیت نکنید

خانه‌های تاریخی ظرفیت مغفول مانده تئاتر

این هنرمند کاشانی ادامه داد: به قول سهراب چشمها را باید شست جور دیگر باید دید نگاهمان را عوض کنیم و به امکانات کاشان دقیق‌تر نگاه کنیم. این همه خانه تاریخی داریم. چرا نباید کارگروهی درست شود و امکان اجرای تئاتر را در این خانه ها بررسی کرد. نمی شود ترتیبی داد که نوروز و زمان‌های پر از مسافر خیمه شب بازی و نقالی و پرده خوانی در این خانه ها اجرا شود؟ چقدر برای این قصه نیرو پرورش دادیم؟
وی افزود: در جشنواره آیینی سنتی حرکتی شد که حرکت خوبی بود و باید ادامه پیدا کند. الان ما ماه رمضان را داریم. منقبت خوانی و تعزیه و غیره امکان اجرا در بناهای تاریخی را دارند. اینها نیاز به نگاه مدیریت شهری دارد.

ریشه در کاشان، ثمردهی در تهران

صفاری نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا دانش‌آموختگان تئاتر در کاشان نمی مانند گفت: من درختی را کاشان بکارم که به آن توجه نمی شود یا بروم تهران که به آن توجه می شود؟ تئاترم را در کاشان کجا اجرا کنم؟ کاشان بیش از 25 فارق التحصیل در حوزه تئاتر دارد. اما اینها کجا هستند؟ چند نفر اینها در کاشان هستند و از چند نفر آنها استفاده شده است؟ از چند نفر از فعالان تجربی استفاده شده است؟ در ایران «مصطفی شبخوان» را به نام می شناسند. چند بار از او در کاشان دعوت شده است؟ چرا از دیگر فارغ التحصیلان دعوت نمی شود؟

هنرمندان کاشان از هم حمایت کنند

وی با تاکید برلزوم حمایت اهالی تئاتر از یکدیگر گفت: اهالی تئاتر به هم کمک کنند. از کارهای هم حمایت کنیم. تماشاخانه های خصوصی به تئاتر کاشان خیلی کمک کردند و باید این تماشاخانه ها بیش از گذشته فعال شوند. تئاتر، به اجرای آن زنده است. هنرمندان در هر موقعیتی راه خود را پیدا کرده و حرف خود را زده‌اند و کاری هم با حکومت حاکمه نداشته اند. ما نباید یک ایده آل ذهنی برای خود تجسم کرده و نمی خواهیم از آن کوتاه بیاییم.

این دانش آموخته حوزه هنر با انتقاد از عملکرد ادارات کاشان در حمایت هنرمندان گفت: یکی از تماشاخانه های خوب ما زیرنظر نهاد کتابخانه ها رفته است. استفاده از این ظرفیت برای هنرمندان مشکل است.

آموزش و پرورش دو سالن دارد که همینطور افتاده است. این اداره در زمینه تئاتر دانش آموزی هم دیگر فعال نیست. در آموزش و پرورش کاشان نیروهای تئاتری خوبی مانند مهدی رضایی و اکبررضوانیان هستند که از آنها کمتر استفاده می شود.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.