سخنی با هنرمندان تئاتر شهرم

محمد نظافتی از مدیرعاملی خانه تئاتر کاشان استعفا داد

کاشان فردامحمد نظافتی؛ معاون فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان: قبل از آغاز کلام باید اذعان کرد که در دوران پاندمی روزهای بسیار سختی بر اجرای زنده تئاتر گذشته است و نیز بر هنرمندان . این جمله ی نخستین بیانیه روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۲۱ به قلم ” هلن میرن ” بازیگر سرشناس انگلیسی است.

جدای از همه تعاریفی که برای هنر تئاتر به کار می برند می توان گفت که این تعریف ؛ تعریف جامع تریست : تئاتر اشتراک جوامع محلی و جامعه ی جهانی است که در آن داشته هایمان را به اشتراک می گذاریم .
هنری که تا کنون هزاران سال زیسته می تواند در دنیای پرتنش کنونی در خدمت صلح باشد ؛ می تواند بشارت دهنده ی گفتگوی تمدن ها باشد نه برخورد تمدن‌ها.

بیشتر بخوانیم:

کسی با دیدن تئاتر تئاتری نمی‌شود

تئاتر را کم‌خاصیت نکنید

اکثر جوامع به دنبال چیزی برای ارائه هستند؛ ارائه ی خودشان ؛ تاریخشان؛ فرهنگ و قدمتشان ؛ اگر شده با ساختن هویتی جعلی ؛ اما ما نیازی به یافتن و ساختن نداریم. ما قدمتی داریم به بلندای تاریخ تمدن بشری.
از آنجا که هنر زبان مشترک جوامع است این وظیفه ی هنرمندان است در همه رشته ها خصوصا هنر جهانی تئاتر که داشته هایمان را به رخ جهانیان بکشند تا شاهد ساخت فیلم هایی ضد ایرانی چون 300 نباشیم.
دولت می بایست در قالب یک برنامه استراتژیک و بلندمدت حمایت جدی و ویژه ای از خلق آثار فاخر برای ارائه ی فرهنگ غنی ایران به جهان را داشته باشد و از طرف دیگر هنرمندان این عرصه به دنبال خلق چنین آثاری باشند.

شاید یکی از دلایل علاقه ی بیشتر هنرمندان تئاتر به اجرای آثار غربی نبود برنامه و عدم حمایت جدی دولت باشد که متاسفانه در مجموع باعث مخدوش شدن چهره ایران و فرهنگ غنی آن در جهان است.
گواه بر این ادعا مذاکره اینجانب با رهبرجوان گروه ارکسترفیلارمونیک رومانی در سال ۱۳۸۱؛ مذاکره با هنرمندان استرالیایی شرکت کننده در هفته فرهنگی استرالیا در کاشان در سال ۹۷ و مذاکره با یکی از عوامل فنلاندی فیلم سینمایی لایه های دروغ که بخشی از آن درسال ۹۶ در ایران فیلم برداری شد می باشد.
یکی از سوالات من از افراد مذکور این بود:
نظر شما راجع به ایران و ایرانیان قبل از ورود به ایران چه بود ؟ نکته جالب این بود که پاسخ ها با حدود ۱۷ سال فاصله ی زمانی تقریبا یکی بودند :
ما فکر می کردیم که ایرانیان انسانهایی بدوی ؛ غار نشین و وحشی هستند که بویی از فرهنگ و تمدن نبرده اند .
خانم مسنی که از بومیان اصیل استرالیا بود گفت که خانواده ام در حالی که گریه می کردند با من وداع کردند و گفتند ایرانی ها تروریستند و شماها زنده بر نمی گردید .
آنتوان فنلاندی گفت: فکر نمی کردم ایران سرزمین باشکوهی باشد.

این ها نشان دهنده این است که ما در حوزه فرهنگ و هنر ضعف های زیادی داریم و متهم کردن دولت و یا هنرمندان به تنهایی راه بجایی نخواهد برد.

امیدوارم که با همدلی هنرمندان و همراهی دولت ( به معنی عام یعنی هر سه قوه ) راه برای حمایت از تولید آثار فاخر ایرانی و عرضه آن به جهان هموار شود .

به هنرمندان زادگاهم کاشان افتخار می کنم.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.