بهترین عمل شب قدر، کسب دانش است

بهترین عمل شب قدر، کسب دانش استکاشان فردا – آیت‌الله حسین عرب، استاد حوزه و پژوهشگر علوم دینی گفت: با توجه به آداب و دستوراتی که درباره اعمال شب‌های قدر آمده، به‌دست می‌آید که بهترین عمل در این شب‌ها «کسب علم» است. یعنی معلوم می شود که در راس همه ضروریات انسان، کسب علم در اولویت اول است.

وی افزود: دانش به معنای اعم آن همان چیزی است که برای انسان مفید است. اما آن دانشی را که مفید و مطابق با واقعیت‌ها است حکمت می‌گویند؛ قرآن خیر کثیر را همان حکمت می‌داند و می‌فرماید: «یُؤْتِی الْحِکْمَهَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا».

برخی از دانش‌ها فایده‌ای ندارد. شخصی در مسجد پیامبر (ص) نشسته بود و عده‌ای دور او جمع شده بودند. حضرت فرمود چه خبر است؟ گفتند این علامه است. گفتند اشعار زمان جاهلیت را بلد است و موارد دیگر، حضرت فرمود: این‌ها علومی است که ندانستن آن ضرری نمی‌رساند و دانستن آن فایده ندارد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه ادامه داد: بنابراین منظور از علم، علم تعهد‌آور است. علمی است که بر اساس آن انسان بداند کجا هست. امام صادق (ع) می‌فرماید: «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس»، کسی که زمان خود را بشناسد، دچار حجوم اشتباهات نمی‌شود. عرف از این مفهوم می‌گیرد که اگر کسی زمان خود را نشناسد، دچار حجوم اشتباهات خواهد شد. لذا کسب علم در اولویت اول است.

بیشتر بخوانیم:
+ شب قدر در مسجد میرنشانه حضوری برگزار نمی‌شود

آیت‌الله عرب تفکر و اندیشه در نفس را دومین عمل بافضلیت شب‌های قدر دانست و گفت: انسان ببیند تغییر کرده است یا خیر. انسان یا در حال ترقی، یا در حال توقف و یا در حال تنزل است. امام صادق می‌فرماید: «مَن استَوى یَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ،» اگر کسی دو روزش مساوی با هم باشد مغبون است و اگر امروزش از دیروزش بهتر است مغبوط است یعنی دیگران باید به حال او غبطه بخورند.

«و مَن کانَ آخِرُ یَومَیهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلعونٌ،» اگر امروزش بدتر از دیروزش است مورد لعن خداوند است. پس انسان یا در حال ترقی است یا در حال تنزل و یا توقف و تنزل و توقف مورد قبول نیست. شب قدر شبی است که انسان همه آنات خود و لحظات خود را محاسبه کند و خود را بشناسد.

ببنید جزء کدام دسته از انسان‌هایی است که امام صادق (ع) گفته است. اگر راهش راه ترقی نیست خود را تغییر دهد. شب قدر صرفا به قرآن سرگرفتن نیست. انسان باید به خود برسد و از خدا عاجزانه بخواهد بهترین سرنوشت را برای او رقم بزند.

آیت الله عرب با توجه به شرایط شیوع کرونا در شب‌های قدر پیش رو گفت: در هر حوزه‌ای عقل و فطرت حکم می‌کند که ما به گفته «متخصصان مطمئن» گوش بدهیم. در حوزه بهداشت و درمان ما متخصص نیستیم. باید ببنیم دلسوزان چه می‌گویند.

نباید تخلف کرد. اگر امکان حضور در مساجد نیست، انسان به صورت فردی اعمال این شب را انجام دهد. اگر شد که جمع محدودی وجود داشته باشد که بهتر و اگر نشد، مردم خیلی نباید ناراحت باشند که دعا و نیایش دسته‌جمعی نیست. خداوند افراد را با نیت آن‌ها محشور می‌کند. نیت آنها این بوده که به مسجد بروند، حالا نشده است. نباید ناراحت بود. اصل این است که شب قدر را قدر بدانیم.

وی افزود: مرحوم «حاج ابراهیم کلباسی» که از علماء صاحب کرامت اصفهان بود، یک سال شب زنده‌داری کرد که به طور یقینی بداند شب قدر را درک کرده است. بله اگر جمعی باشد بهتر ولی وقتی که یک مانع بزرگ‌تری هست و جان مردم هم در خطر است، ما نباید اینقدر اصرار داشته باشیم و بخواهیم از دستورات متخصصان دلسوز فرار کنیم.

ما باید اینجا تابع متخصصان باشیم همانطور که در امور دینی مردم از مراجع تقلید می‌کنند در امور حوزه بهداشت و درمان هم باید از متخصصان آن حوزه تبعیت کرد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.