ردای وکالت شایسته کیست؟

ردای وکالت شایسته کیست؟کاشان فردا – مسئله‌ی انتخاب، از حقوق اولیه‌ی شهروندی در کشورهای با مدل حکومت‌داری جمهوری است. شهروندان نیز با شرکت یا عدم شرکت در انتخابات، تصمیم می‌گیرند که از حق شهروندی خود استفاده کنند یا خیر؟ در واقع شرکت یا عدم شرکت در انتخابات، انتخاب استفاده از حق تعیین سرنوشت و آینده‌ی شهر است.

بر اساس فصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، و اصول صدم تا صدوششم، قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا مصوب سال ۱۳۷۵ اولین انتخابات شوراها در اسفندماه ۱۳۷۷ برگزار و اولین جلسه‌ی رسمی شورای اسلامی شهر در اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۸ تشکیل گردید.

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در انتخابی دیگر، اعضای ششمین دوره‌ی شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزیده خواهند شد.
شهروندان واجد شرائط می‌توانند با حضور در انتخابات از حق شهروندی خود بهره‌برداری نمایند. اما قبل از حضور، مسئله اصلی و عمومی نحوه شناخت و انتخاب‌کردن است.

همانگونه که در یک پرونده‌ی حقوقی با موضوع تخصصی حوزه تجارت، بازرگانی و امور مالی، موکل حق دفاع از خود در دادگاه را به یک وکیل کاربلد دارای مطالعات تخصصی در موضوع پرونده می‌سپارد، شهروندان نیز باید در انتخاب وکیل خود در شورای اسلامی شهر، ردای وکالت را به شایسته‌ترین افراد اعطاء نمایند.

بهترین راه برای انتخاب افراد شایسته، در مرحله‌ی نخست؛ مطالعه‌ی جامع و کسب اطلاعات دقیق در حوزه‌ی مدیریت شهری و شوراهاست که شاید این امر برای عموم شهروندان امکان‌پذیر نباشد، اما هر رأی‌دهنده‌ای برای تحقق انتخاب بهینه، باید پاسخ این دو سئوال را بداند:

۱. وظائف و اختیارت شوراهای اسلامی شهر و روستا چیست و دارای چه ماهیتی است؟
بر اساس ماده‌ی ۸۰ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظائف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ سی‌وچهار وظیفه‌ی اصلی بر عهده شورای شهر است که می‌توان این وظائف را بر اساس ماهیت به هشت رسته‌ی: امور اداری، مالی، اقتصاد شهری، اموری حقوقی، امور نظارتی، امور برنامه‌ریزی شهری، امور همکاری با سایر ادارات دولتی، امور معماری و شهرسازی و امور فرهنگی تقسیم نمود.

۲. کدام تخصص برای تحقق اهداف شوراها پرکاربردتر است؟
امور اداری، مالی و اقتصاد شهری با ۱۳ وظیفه (۳۸درصد) و بیشترین فراوانی در جایگاه اول، امور نظارتی و حقوقی با ۶ وظیفه مشترکاً در جایگاه دوم و امور فرهنگی با یک وظیفه (۳درصد) و کمترین فراوانی در جایگاه آخر قرار دارد.

بدیهی است در شرائطی که ماهیت و جنس بیشترین وظیفه از تخصص‌های اداری، مالی و اقتصاد شهری است، رأی‌دهندگان باید اکثریت اعضاء را از طیف متخصصین این حوزه انتخاب نمایند تا با انتخاب صحیح، انتظارات توسعه‌ای و افزایش رفاه شهری محقق گردد.

رأی‌دهندگان باید از الگوهای سنتی و قدیمی رأی دادن حزبی-ائتلافی و یا قومی-قبیله‌ای اجتناب نمایند و با استفاده از الگوی کارآمد و تخصص‌محور ذکرشده از بین نامزدهای حاضر در انتخابات، بهترین افراد را انتخاب نمایند.

پر واضح است سپردن کار به کاردان و انتخاب افراد متخصص، نتیجه‌ای غیر از حرکت پرشتاب مدیریت شهری به سمت تحقق شهر کامل با رعایت ویژگی‌های انسان‌محوری، قابل زیستن، پیشرو، خلاق، رقابت‌پذیربودن و توسعه‌طلبی نخواهد بود.

حمیدرضا دهقانی

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.