تصحیح «کاشانه دانش» منتشر شد

تصحیح «کاشانه دانش» منتشر شدکاشان فرداکتاب کاشانه‌ دانش تألیف حسین بیضایی (پرتو) پس از ۷۰ سال از زمان تألیف، به‌همت حسن عاطفی و افشین عاطفی تصحیح و منتشر شد.

حسن عاطفی درباره تصحیح این کتاب گفت: این کتاب، بررسی حوزه فرهنگی کاشان از جمله میمه، جوشقان، نطنز، آران و بیدگل تا مناطق کویری از روزگار پهلوی اول و حتی تا اواخر پهلوی را در بر می‌گیرد. پرتو بیضایی نویسنده کتاب از حدود سال ۱۳۱۵ شمسی کار خود را شروع کرد و وضع تاریخی و جغرافیایی و سپس فرهنگیِ شاعران منطقه را معرفی کرده است.

عاطفی یادآور شد: کتاب به سه بخش تقسیم می‌شود: در بخش تاریخی، به معرفی آثار گذشته کاشان و محلات تاریخی پرداخته شده، سپس در بخش جغرافیایی، آبادی‌های منطقه جوشقان، نطنز و آران و بیدگل را با جمعیت و با ذکر فاصله این مناطق از کاشان معرفی کرده است.

بیشتر بخوانیم:
+ آن اساتید الان در چه حالی هستند

وی افزود: پرتو در این کتاب وضعیت اجتماعی کاشان و آداب و رسومی که اکنون اجرا نمی‌شود را مطرح کرده است. از طرفی صنایع و فنونی که در کاشان متداول بوده مانند مخمل‌بافی، زری‌بافی، پارچه‌های پشمی و مسگری را معرفی کرده است. از این جهت اثری بسیار تازه است مثلاً از مراسم «قالی‌شوران» یا «قالی‌شویان» نیز یاد کرده است یعنی در اثر وی ردپای هنرهای اصیل کاشان را می‌توان یافت.

حسن عاطفی مهدیار زمزممصحح کتاب “کاشانه دانش” ادامه داد: در این اثر اصطلاحاتی از جمله «نوشته‌جات» وجود دارد که به لحاظ ادبی جالب به نظر نمی‌رسد. ما این اصطلاحات را ویرایش کردیم به عبارت دیگر، کتاب از جهت نحوی و ساختاری مورد بررسی قرار گرفت.

عاطفی اضافه کرد: این کتاب به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی چاپ شد. در جلسه‌ای که که در خصوص این کتاب برگزار شد گفتند اگر این کتاب را در اختیار کسی بگذاریم که اهل کاشان باشد بهتر است تا این که کسی از شهر دیگر به تصحیح آن بپردازد. به این دلیل بود که ۱۰ سال پیش کتاب را در اختیار بنده قرار دادند و از همان زمان تا به حال، با توجه به آثار اخیر و متن‌های ادبی که در زمانه پرتو نبود کار بررسی کتاب آغاز شد.

وی با بیان این که “تصحیح این کتاب” را با همکاری فرزندم افشین ادامه دادم و توانستیم این کتاب را برای آغاز سال ۱۴۰۰ به چاپ برسانیم”، گفت: پرتو شاعری سنتی و کلاسیک‌نویس بود و از شعر نو فاصله داشت اما قالب مسلط در دیوان او، غزل و سپس قصیده بود.

مصحح کتاب “کاشانه دانش” با اشاره به اهمیت تصحیح، خاطرنشان کرد: اگر اثری کافی و کامل باشد، دیگر نوشتن دوباره آن ضرورتی ندارد. اگر یک ماخذ کلی داشته باشیم که قابل مرجعیت باشد همان برای ارجاع کفایت می‌کند. اگر هم می‌خواهیم درباره آثار بحث کنیم باید سراغ جنبه‌های ادبی و اینکه از چه هنرهایی در آن استفاده شده است برویم.

عاطفی ادامه داد: نکته دیگر این است که آثار برخی شاعران، زیاد مطرح نمی‌شود؛ حتی شاعرانی وجود دارند که خود پرتو نیز نتوانسته بود ماخذی از آنان بیاورد. از قضا در کاشان به طور تصادفی، نسخه‌هایی از اشعار این شاعران وجود داشت.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:         https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.