قله چال آذران

قله چال آذران کاشان فردا – برای رسیدن به قله «چال آذران» از جاده برزک وارد جاده روستای آذران می‌شویم و از جاده منتهی به روستای کامو ادامه مسیر می‌دهیم تا به «دره آب‌درازه» برسیم ارتفاع این مکان ۲۶۶۰ متر است.

از کناره دره صعود آغاز می‌شود. پس از عبور از دره وارد یال شده و کم‌کم ارتفاع می‌گیریم و سپس با یک شیب تند وارد دره‌ای می‌شویم که ادامه آن به چاله آذران می‌رسد.

(در چاله آذران در جمعه آخر اردیبهشت یا اول خرداد جشنی با پخت غذا نذری و برگزاری تعزیه و آیین «آب‌پاشان» انجام می‌شود. این آیین دارای ریشه‌های باستانی و کهن است که امروزه بر اساس تقویم شمسی با تغییرات اندکی و با رنگی از فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.)

ارتفاع این مکان ۲۸۵۷ متر است.

برای رسیدن به قله از این مکان عموماً از یال راست حرکت می‌کنند و با حدود ۲ ساعت به قله می‌رسند. اما گروه ما (یاران آرش) که برنامه آماده‌شدن برای قله دماوند را داشت، در روز جمعه ۱۵ مرداد یال سمت چپ را انتخاب کردیم که مسیری چالشی و دست به سنگ و طولانی بود و با سختی و حرکت بر روی خط‌الراس در حدود ۴ ساعت بعد بر روی قله که در ارتفاع ۳۵۳۰ متری قرار دارد رسیدیم، قله‌ای مسطح که می‌شد بازی فوتبال هم کرد.

قله چال آذران از قله تمام مسیرهای معروف کاشان و روستاهای مجاور آن‌ همه به‌خوبی نمایان است و منظره‌ی زیبا و دل‌انگیزی دارد.

در این مکان با دورشدن از شلوغی زندگی و استرس‌هایش و نزدیکی به طبیعت لحظه‌های به‌یادماندنی و لذت‌بخش به وجود می‌آید و دیدن آسمانی درخشان با ابرهای زیبا و عقاب‌هایی که پر کشیده‌اند و قله‌های مرتفع جذابیت خاصی دارد.

قله چال آذران از جمله قللی است که افراد کمی به آن پا گذاشته‌اند از این‌ رو، پاکوب مشخصی برای صعود دیده نمی‌شود.

این قله از شمال به شهر برزک، از غرب به روستای آزران و از شرق به روستای قهرود منتهی می‌شود و از روی این قله ارتفاعات متعدد دیده می‌شود.

این منطقه جزو منطقه محافظت‌شده قمصر و برزک بوده و شامل گیاهانی مانند درمنه، انواع گون، چوبک و گیاهانی از خانواده گندمیان است.

گونه‌های جانوری منطقه شامل کل و بز و قوچ و میش است. همچنین: گربه، کفتار، گرگ، روباه، انواع جوندگان و خزندگان، انواع پرندگان ازجمله کبک، تیهو، بلدرچین، کوکر شکم سیاه، عقاب صحرایی و غیره است.

پس از گرفتن عکس‌های یادگاری و کمی استراحت تا محل سوارشدن ماشین حدود ۳ ساعت و نیم زمان لازم داریم.
علی‌اکبر ارشدی ابیانه – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ ارتفاعات «چهار قل» کاشان

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:       https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.