پدافند غیرعامل آمادگی بیشتر در شرایط اضطراری است

پدافند غیرعامل آمادگی بیشتر در شرایط اضطراری استکاشان فردا – هشتم تا تا پانزدهم آبان‌ماه در تقویم ملی ایران به نام هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است. به زبان ساده پدافند غیرعامل به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که باعث بالارفتن هزینه اقدامات دشمن برای ضربه‌زدن به کشور می‌شود.
بر این اساس اقداماتی انجام می‌دهیم تا در هنگام مواجه با دشمن ضربه کمتری متوجه کشور شود.

«عباسعلی قبانی‌پور» معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری کاشان در گفت‌وگو با کاشان فردا به مناسبت این هفته گفت: طبق دستورالعمل‌هایی که از سازمان پدافند غیرعامل کشور به ما ابلاغ کرده، ۱۲ کارگروه در شهرستان کاشان تحت عنوان شورای پدافند غیرعامل پیش‌بینی کرده‌ایم که زیرمجموعه شورای پدافند غیرعامل استان اصفهان است.

قپانی‌پور تاکید کرد: کاشان به دلیل حضور در منطقه مرکزی، موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن در مسیر شاهراه مواصلاتی شمال و جنوب کشور موقعیت حساسی دارد. در راستای مصونیت‌بخشی و ایمن‌سازی زیرساخت‌های شهرستان با استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی مجموعه اقداماتی انجام شده تا باعث افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب شود.

وی یادآور شد: پراکنده‌سازی و تجمیع یا حساسیت‌زدایی و اختفا و استتار از جمله اقداماتی بوده که تحت عنوان پدافند غیرعامل در کاشان انجام شده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری با بیان این‌که در کاشان تلاش‌شده به همه پروژه‌های خدماتی نگاه دومنظوره داشته باشیم گفت: این پروژه‌ها به شکلی اجرا می‌شود که در موقع بحران بتوان از آن استفاده کرد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی موضوع دیگری بوده که مورد توجه قرار گرفته است. تاکنون جلسات، شوراها و کمیته‌های مختلفی تحت عنوان پدافندغیرعامل تشکیل داده‌ایم و سعی‌شده فرهنگ‌سازی و آموزش در ادارات و برای افکار عمومی انجام شود.

قپانی‌پور تاکید کرد: تلاش شده تا مراکز پرخطر در مناطق پرجمعیت تاسیس نشوند؛ مثلا ما زندان کاشان را به بیرون شهر منتقل کردیم. انبارهای شرکت نفت به بیرون شهرستان منتقل می‌شود که جانمایی زمین و اعتبارات انجام شده است. تلاش شده از وقوع پدیده حاشیه‌نشینی در کاشان جلوگیری شود.

به گفته وی بکارگیری اصول پدافندغیرعامل در مقابله تهدیدات نرم‌افزاری و الکترونیکی به منظور حفظ شبکه‌های اطلاع‌رسانی، بر اساس دستورالعمل‌های سازمان پدافندغیرعامل، در شهرستان بومی‌سازی شده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سایت هسته‌ای احمدی روشن در حوزه استحفاظی کاشان قرار دارد، در سال ۱۳۹۵ یک رزمایش پرتوی داشتیم به این معنی که اگر دشمن بخواهد به ما در این منطقه ضربه‌ای بزند یا مشکلی ایجاد کند با استفاده از کلیه دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های نظامی و انتظامی در شهرستان اعم از ارتش، سپاه، نیروی هوایی و غیره رزمایشی در آن سال در کاشان انجام شد تا آمادگی دستگاه‌های شهرستان را بالا ببریم. هر از چندگاهی از نیروهای در صحنه برای انجام سناریوهایی که داشته‌ایم استفاده می‌شود که نتایج خوبی داشته است.

قپانی‌پور کارگروه‌های بهداشت و سلامت، پشتیبانی و خدمات شهری، ساماندهی و مشارکت مردمی، راه و شهرسازی، امنیتی و انتظامی، آب، انرژی، اجتماعی و فرهنگی و آموزشی، امداد و نجات، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری و کارگروه صنعت و معدن و تجارت را کارگروهای پدافند غیرعامل معرفی و اضافه‌کرد: هر کارگروهی یک شرح وظائفی دارد که در نهایت منجر به آمادگی شهرستان می‌شود و در این میان کارگروه‌ها در زمینه امنیت غذایی و آب و خاک پررنگ‌تر از بقیه موارد کار کرده‌اند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.