دو مقاله صفاری‌نژاد به مرحله نهایی جشنواره خندستان راه یافت

دو مقاله پژوهشی «مهدی صفارنژاد» هنرمند کاشانی به مرحله نهایی سومین جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی «خندستان» راه یافت.

این جشنواره در دو محور نمایشنامه نویسی و پژوهش در استان اصفهان در حال برگزاری است.

صفارنژآد در گفتگو با کاشان فردا گفت: آق حسین کاشی یکی از این مقالات است که در آن به تحقیق درباره کمدی سفیدی پرداخته که در کاشان توسط «محسن خسروی» شکل گرفت هنوز و «حسین کاشی» با «رضا کریمی فینی» آن را اجرا می کنند. در این مقاله به تکنیک‌ها و همچنین نحوه استفاده آق حسین از لهجه کاشانی برای طنزپردازی پرداخته شده است.

وی افزود: مقاله دوم « تقلیدهای ضبط شده بر روی پرامافون با لهجه کاشی» نام دارد. در سال 1284 شمسی، یک کمپانی به دستور ناصرالدین شاه، صفحه هایی از موسیقی و خوانندگی هنرمندان ایرانی را ضبط کرده که در میان این صفحه ها یک سری تقلید با لهجه کاشی وجود دارد. این را من در موزه موسیقی تهران گوش کردم و قصه های آن را پیاده کردم. آنها تقلیدچی هستند. لهجه آنها با لهجه کاشانی کمی فرق دارد و تقلید در آن مشخص است. ولی از اصطلاحاتی استفاده می کنند که هنوز در کاشان مورد استفاده قرار می گیرد. در اجراهای خود به نام محله‌هایی مانند «در باغ» اشاره کرده اند.

این هنرمند تصریح کرد: برایم مهم نیست که این مقالات جایزه دریافت می‌کنند یا نه؛ آنچه برایم اهمیت داشت نوشتن درباره کاشان بود.

اسامی آثار برگزیده ی مرحله‌ی نهایی این جایزه، در مراسمی در تاریخ ۱۸/‏۰۹/‏۱۴۰۰‬ اعلام و به نویسندگان آنها با توجه به رتبه‌ی انتخابی ، گواهی حضور، لوح تقدیر، دیپلم افتخار و جایزه‌ی نقدی اهدا می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.