دانشگاه کاشان دانشگاهی برای کاشان هم بوده است؟

علی فلاحیان دبیر دفتر کاشان حزب اعتدال و توسعهکاشان فردا – امیرعلی فلاحیان / دانشگاه کاشان در دوره جدیدی از فعالیتش در حال تغییرات مدیریتی است. دوران هشت ساله زراعت پایان‌یافته و بار دیگر کتابی بر مسند ‏این دانشگاه نشسته است. در نقد دوران هشت ساله زراعت، نکته اصلی نسبت میان دانشگاه کاشان و شهرستان کاشان است. این دانشگاه تا ‏چه حد در خدمت توسعه منطقه‌ای که در آن ایجاد شده و به آن اعتبار داده، بوده است؟ این دانشگاه به معنای واقعی کلمه چقدر در محیط ‏پیرامونش موثر بوده و به تعهداتش در قبال مردم کاشان عمل کرده است؟

در سال‌های اخیر با اخبار متعددی چون «سرافرازی‌های ملی و بین‌المللی» دانشگاه کاشان در رسانه‌ها مواجه بوده‌ایم. رتبه نخست در ‏بهره‌وری پژوهشی، قرار گرفتن جزء ده دانشگاه برتر کشور، رتبه نخست در نظام رتبه‌بندی آسیایی تایمز، رتبه نخست در رتبه‌بندی لایدن، ‏ارتقاء رتبه دانشگاه از ۱۷ در سال ۹۲ به ۹، و… از جمله چنین خبرهایی است. در نتیجه باید انتظارات بیشتری از چنین دانشگاهی با بیش از ‏هشت هزار دانشجو و سیصد و سی عضو هیئت علمی داشت.‏

بنا بر این افتخارات، قاعدتاً باید نقش بالاتر و موثرتری برای این دانشگاه در توسعه کاشان قائل بود. از آنجا که به‌شخصه شاهد چنین ‏تاثیری نبوده‌ام باید از خود دکتر زراعت و معاونان و مدیرانش خواست تا این مساله را روشن کنند و خدمات این دانشگاه برای شهرستان ‏را برشمرند. انصاف ایجاب می‌کند تا خود رئیس پیشین ثمره هشت سال ریاستش را برای کاشان شفاف نکند از پیش‌داوری و قضاوت ‏بپرهیزیم.‏

به صورت جزئی‌تر آنچه باید مشخص شود این است که پژوهشکده اسانس‌های طبیعی در حوزه پژوهشی و کاربردی چه کوششی در ‏راستای همراهی، کمک و پیشبرد صنعت اسانس، گلاب و دیگر عرقیات گیاهی انجام داده است؟ آزمون‌های شیمیایی و میکروبی از اسانس ‏گل محمدی منطقه داشته؟ راهکارهایی برای مرغوبیت بیشتر اسانس گل کاشان ارائه کرده؟ نتایجش در اختیار کدام بخش‌ها قرار گرفته؟ و ‏منجر به چه تحولاتی شده است؟

پژوهشکده فرش دانشگاه چه پژوهش‌هایی در خصوص افت فاحش این صنعت در کاشان داشته؟ چه راهکارهایی برای کاربردی کردن ‏نتایج چنین پژوهش‌هایی داشته؟ چه امکاناتی برای اعتلا و به‌روز شدن این صنعت در منطقه فراهم کرده؟ چه مشاوره‌هایی و در چه ‏زمینه‌هایی به صاحبان صنایع مرتبط و کارآفرینان ارائه کرده؟ در جهت شناسایی فناوری‌های مدرن و انتقال آن به صنایع منطقه چه ‏کوششی کرده؟ آرشیوهای موردنیاز نظام فرش ایران را تدوین کرده؟ در زمینه حفاظت و رونق فرش دستبافت کاشان چه اقدامی تاکنون ‏انجام داده است؟

مرکز تحقیقات آب دانشگاه در خصوص شناسایی «بحران بحران‌ها» در منطقه چه اقداماتی انجام داده؟ برای تغذیه دشت کاشان و کاهش ‏برداشت‌ها از آن چه راهکارهایی داده؟ درباره فرونشست‌ها و آینده آن چه تحقیقاتی داشته؟ نتایج تحقیقات و همایش‌هایش به کدام ‏بخش‌ها ارائه شده و چه برخوردی با آن صورت گرفته؟ توانسته تعامل و ارتباطی با نهادهای تصمیم‌ساز و مرتبط در کاشان داشته باشد و ‏الگویی برای نجات‌بخشی منطقه به دست دهد؟ و برای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در حوزه انسانی و کشاورزی منطقه چه اقداماتی ‏انجام داده است؟

مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه در سال‌های اخیر چه اقداماتی جهت نشر آثار مرتبط با کاشان انجام داده؟ حمایتی از پژوهشگران ‏محلی داشته است و توانسته ارتباط فعال و سازنده‌ای با آنان و جوامع علمی و پژوهشی مشابه برقرار کند؟ آرشیوی برای غنای منابع در ‏حوزه کاشان‌شناسی تدوین کرده؟ در حوزه گویش‌شناسی مناطق و محلات کاشان چه اقدامی انجام داده؟ چه جذابیت و جوایز و امتیازاتی ‏برای دانشجویان و پژوهشگران برای پژوهش در ارتباط با کاشان فراهم کرده؟ و آیا پایگاهی برای تجمیع منابع و یافته‌ها در حوزه‌های ‏مختلف پژوهشی در کاشان به راه انداخته است؟

مرکز پژوهشی معماری و شهرسازی دانشگاه تا چه حد با مدیریت شهری کاشان ارتباط ایجاد کرده و توانسته در زمینه استانداردسازی ‏تصمیمات این حوزه موثر باشد؟ با میراث فرهنگی و ادارات مرتبط با مسکن و شهرسازی تعاملی داشته و کوشیده است نتایج تحقیقات و ‏پژوهش‌های مدرن را در دسترس فعالان و صاحبان صنایع در این حوزه قرار دهد؟ آیا نتایج پژوهش‌هایی که در حوزه بافت فرسوده ‏داشت توانسته است در حوزه‌های مرتبط در شهرداری الگوسازی کند و به تدوین برنامه‌ای جامع در این زمینه کمک کند؟

و سوالات بیشتری که این مراکز و سایر موسسات وابسته به دانشگاه باید برای شفاف شدن اقدامات‌شان به آنها پاسخ دهند. درواقع چنین ‏سوالاتی را باید پرسید و پاسخ‌ها را بررسی کرد تا اولاً شهروندان کاشانی بدانند که مدیران هشت سال گذشته کاشان توانسته‌اند قدمی در ‏جهت توسعه منطقه بردارند یا همچون پیشینیان‌شان بدون توجه به شهر، درگیر برکشیدن همگنان و فربه‌کردن دانشگاه بوده‌اند؟ ثانیا اگر این ‏مراکز عملکردشان در هشت سال گذشته تولید یک مجله و برگزاری چند همایش بوده بهتر است مدیریت جدید در اقدامی اصلاحی ‏تکلیف‌شان را یکسره کند تا کاری که از عهده یک گروه هم برمی‌آید، با تشکیل این مراکز و تشدید بوروکراسی هزینه‌های سنگینی به ‏دانشگاه وارد نکند.‏

و مهمتر از همه عملکرد شخص دکتر زراعت است. شهروندان نیز حق دارند بدانند در دوران مدیریت او، که مدعی است رتبه دانشگاه را ‏یک رقمی کرده است، تا چه حد به مسایل کلان شهر پرداخته شده و چقدر دانشگاه در این دوره توانسته است دین خود را به شهر و ‏شهروندان ادا کند؟ ضمن آنکه لازم است دستاوردهای او در این هشت سال با شفافیت اعلام شود تا بتوان به گونه علمی میان این دوران و ‏دوره سایر مدیران بررسی و مقایسه کرد.‏

از این نویسنده:
+ حبیب لاجوردی؛ چهره‌ای متفاوت از خاندانی اصیل

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.