کاشان فردا – امیرعلی فلاحیان / دانشگاه کاشان در دوره جدیدی از فعالیتش در حال تغییرات مدیریتی است. دوران هشت ساله زراعت پایانیافته و بار دیگر کتابی بر مسند این دانشگاه نشسته است. در نقد دوران هشت ساله زراعت، نکته اصلی نسبت میان دانشگاه کاشان و شهرستان کاشان است. این دانشگاه تا چه حد در خدمت توسعه منطقهای که در آن ایجاد شده و به آن اعتبار داده، بوده است؟ این دانشگاه به معنای واقعی کلمه چقدر در محیط پیرامونش موثر بوده و به تعهداتش در قبال مردم کاشان عمل کرده است؟
در سالهای اخیر با اخبار متعددی چون «سرافرازیهای ملی و بینالمللی» دانشگاه کاشان در رسانهها مواجه بودهایم. رتبه نخست در بهرهوری پژوهشی، قرار گرفتن جزء ده دانشگاه برتر کشور، رتبه نخست در نظام رتبهبندی آسیایی تایمز، رتبه نخست در رتبهبندی لایدن، ارتقاء رتبه دانشگاه از ۱۷ در سال ۹۲ به ۹، و… از جمله چنین خبرهایی است. در نتیجه باید انتظارات بیشتری از چنین دانشگاهی با بیش از هشت هزار دانشجو و سیصد و سی عضو هیئت علمی داشت.
بنا بر این افتخارات، قاعدتاً باید نقش بالاتر و موثرتری برای این دانشگاه در توسعه کاشان قائل بود. از آنجا که بهشخصه شاهد چنین تاثیری نبودهام باید از خود دکتر زراعت و معاونان و مدیرانش خواست تا این مساله را روشن کنند و خدمات این دانشگاه برای شهرستان را برشمرند. انصاف ایجاب میکند تا خود رئیس پیشین ثمره هشت سال ریاستش را برای کاشان شفاف نکند از پیشداوری و قضاوت بپرهیزیم.
به صورت جزئیتر آنچه باید مشخص شود این است که پژوهشکده اسانسهای طبیعی در حوزه پژوهشی و کاربردی چه کوششی در راستای همراهی، کمک و پیشبرد صنعت اسانس، گلاب و دیگر عرقیات گیاهی انجام داده است؟ آزمونهای شیمیایی و میکروبی از اسانس گل محمدی منطقه داشته؟ راهکارهایی برای مرغوبیت بیشتر اسانس گل کاشان ارائه کرده؟ نتایجش در اختیار کدام بخشها قرار گرفته؟ و منجر به چه تحولاتی شده است؟
پژوهشکده فرش دانشگاه چه پژوهشهایی در خصوص افت فاحش این صنعت در کاشان داشته؟ چه راهکارهایی برای کاربردی کردن نتایج چنین پژوهشهایی داشته؟ چه امکاناتی برای اعتلا و بهروز شدن این صنعت در منطقه فراهم کرده؟ چه مشاورههایی و در چه زمینههایی به صاحبان صنایع مرتبط و کارآفرینان ارائه کرده؟ در جهت شناسایی فناوریهای مدرن و انتقال آن به صنایع منطقه چه کوششی کرده؟ آرشیوهای موردنیاز نظام فرش ایران را تدوین کرده؟ در زمینه حفاظت و رونق فرش دستبافت کاشان چه اقدامی تاکنون انجام داده است؟
مرکز تحقیقات آب دانشگاه در خصوص شناسایی «بحران بحرانها» در منطقه چه اقداماتی انجام داده؟ برای تغذیه دشت کاشان و کاهش برداشتها از آن چه راهکارهایی داده؟ درباره فرونشستها و آینده آن چه تحقیقاتی داشته؟ نتایج تحقیقات و همایشهایش به کدام بخشها ارائه شده و چه برخوردی با آن صورت گرفته؟ توانسته تعامل و ارتباطی با نهادهای تصمیمساز و مرتبط در کاشان داشته باشد و الگویی برای نجاتبخشی منطقه به دست دهد؟ و برای فرهنگسازی مصرف بهینه آب در حوزه انسانی و کشاورزی منطقه چه اقداماتی انجام داده است؟
مرکز پژوهشی کاشانشناسی دانشگاه در سالهای اخیر چه اقداماتی جهت نشر آثار مرتبط با کاشان انجام داده؟ حمایتی از پژوهشگران محلی داشته است و توانسته ارتباط فعال و سازندهای با آنان و جوامع علمی و پژوهشی مشابه برقرار کند؟ آرشیوی برای غنای منابع در حوزه کاشانشناسی تدوین کرده؟ در حوزه گویششناسی مناطق و محلات کاشان چه اقدامی انجام داده؟ چه جذابیت و جوایز و امتیازاتی برای دانشجویان و پژوهشگران برای پژوهش در ارتباط با کاشان فراهم کرده؟ و آیا پایگاهی برای تجمیع منابع و یافتهها در حوزههای مختلف پژوهشی در کاشان به راه انداخته است؟
مرکز پژوهشی معماری و شهرسازی دانشگاه تا چه حد با مدیریت شهری کاشان ارتباط ایجاد کرده و توانسته در زمینه استانداردسازی تصمیمات این حوزه موثر باشد؟ با میراث فرهنگی و ادارات مرتبط با مسکن و شهرسازی تعاملی داشته و کوشیده است نتایج تحقیقات و پژوهشهای مدرن را در دسترس فعالان و صاحبان صنایع در این حوزه قرار دهد؟ آیا نتایج پژوهشهایی که در حوزه بافت فرسوده داشت توانسته است در حوزههای مرتبط در شهرداری الگوسازی کند و به تدوین برنامهای جامع در این زمینه کمک کند؟
و سوالات بیشتری که این مراکز و سایر موسسات وابسته به دانشگاه باید برای شفاف شدن اقداماتشان به آنها پاسخ دهند. درواقع چنین سوالاتی را باید پرسید و پاسخها را بررسی کرد تا اولاً شهروندان کاشانی بدانند که مدیران هشت سال گذشته کاشان توانستهاند قدمی در جهت توسعه منطقه بردارند یا همچون پیشینیانشان بدون توجه به شهر، درگیر برکشیدن همگنان و فربهکردن دانشگاه بودهاند؟ ثانیا اگر این مراکز عملکردشان در هشت سال گذشته تولید یک مجله و برگزاری چند همایش بوده بهتر است مدیریت جدید در اقدامی اصلاحی تکلیفشان را یکسره کند تا کاری که از عهده یک گروه هم برمیآید، با تشکیل این مراکز و تشدید بوروکراسی هزینههای سنگینی به دانشگاه وارد نکند.
و مهمتر از همه عملکرد شخص دکتر زراعت است. شهروندان نیز حق دارند بدانند در دوران مدیریت او، که مدعی است رتبه دانشگاه را یک رقمی کرده است، تا چه حد به مسایل کلان شهر پرداخته شده و چقدر دانشگاه در این دوره توانسته است دین خود را به شهر و شهروندان ادا کند؟ ضمن آنکه لازم است دستاوردهای او در این هشت سال با شفافیت اعلام شود تا بتوان به گونه علمی میان این دوران و دوره سایر مدیران بررسی و مقایسه کرد.
از این نویسنده:
+ حبیب لاجوردی؛ چهرهای متفاوت از خاندانی اصیل
کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم: https://www.instagram.com/kashanefarda.ir