آقای بیرنگ! لطفا پر رنگ بمانید

آقای بیرنگ! لطفا پر رنگ بمانیدکاشان فردا – یکی از کارگردانان نامدار دهه هفتاد رسانه سیما، در گفت‌وگویی از ساخت مجموعه‌های تلویزیونی خانوادگی مانند همسران و … پشیمانی نشان داده‌ و راه هنری خود را نادرست نامیده است.

اگر ایشان حرف و کار سی‌ سال پیش خود را به آسانی نفی می‌کند، تضمینی هست که سال‌ها بعد حرف امروز خود را پس نگیرند؟

دیگر این‌که ایشان در آن دوره اوج کار هنری خویش با بستن قراردادهایی، کار تحویل رسانه داده‌اند و رفع نگرانی معیشت کرده‌اند. آیا این نقد امروزشان به معنی این نمی‌تواند باشد که دست‌ِشان از ساخت‌وسازها در بخش مجموعه‌های داستانی کوتاه است و این شکلی دارند اعتراض خود را حتی به قیمت خراب‌کردن سابقه خود آشکارا ابراز می‌کنند؟

اما نکته مهم و تاسف‌آور اعتراف و ندامت ایشان است. ای کاش ایشان که خوب می‌داند کارهایشان در آن مقطع چه تاثیری بر نهاد خانواده داشته‌است، گذشته درخشان خود را به دست خود خراب نمی‌کردند و مثلا می‌گفتند در دوره‌ای خاص، ما چنان کارهایی ساختیم و ادای وظیفه کردیم و اکنون مجال برای پرداختن به آنها نیست.

روشن است که نگاه و باورهای هنری و اجتماعی افراد در يک دوره سی‌ ساله با دگرگونی‌هایی همراه باشد، اما این تغییر الزاما جواز روی‌برگردانیدن از آن گذشته نمی‌تواند باشد.

برای هنرمندی که تخصص ساخت مجموعه‌های خانوادگی را دارد، اتفاقا اکنون بهترین وقت ابراز وجود و به یادگار نهادن کارهای تاثیرگذار است مگر این که فرض را بر این بگذاریم که کارگردان محترم توان رقابت با جوان‌ترها را ندارد و بدین شکل خود را به قیمت تخریب گذشته‌ای خوب، کنار کشیده‌است.

عبدالرضا مدرس‌زاده – کانال پژواک روشنگری

از این نویسنده:
+ مسافر اربعینِ شیطون‌بلا

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.