۱۳ تومان؛ بهای دیدن روی گل دکتر

۱۳ تومان؛ بهای دیدن روی گل دکترکاشان فردا – مهدیار زمزم / از شنیدن چنین جمله‌ای متعجب شدم. منشی گفت: اگر من برای تمدید داروها پیش دکتر بروم، هزینه ویزیت با احتساب بیمه تأمین اجتماعی ۷۰ تومان می‌شود؛ اما اگر خودت داخل بروی باید ۸۳ تومان بدهی. شما بودید از شنیدن چنین حرف عجیب و غریبی تعجب نمی‌کردید؟!

تا جایی که ما می‌دانیم، نرخ ویزیت پزشک متخصص برای بیمار تحت پوشش بیمه ۷۰ هزار تومان است و بس. فقط چند دقیقه قبل‌تر از اینکه چنین جمله متخلفانه‌ای از دهان منشی خارج شود، در مطب یکی از پزشکان متخصص ساختمان مجاور وقت معاینه گرفتم و ۷۰ هزار تومان از من دریافت کردند.

واقعا کار به کجا کشیده است که باید بیمار برای صحبت حضوری با پزشک هزینه مازادی سوای از نرخ مصوب پرداخت کند؟ چنین قانونی در کجا نوشته شده است؟ گیریم که در دیزی باز است و صاحبان کشور هم در خواب به سر می‌برند، حیای گربه و انصاف مردم کجا رفته است؟

پزشکان (واضح و مبرهن است که منظور همه افراد این قشر نیستند) هر روز حیثیت خود را نزد مردم به بهای طمع‌ورزی از دست می‌دهند و انگار برایشان مادیات بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.

کمی در مطب‌ها بنشینید، به روابط میان پزشکان با بیمارهایشان بنگرید، حقیقتش را بخواهید آنچه را که حداقل من در این سال‌های اخیر می‌بینم، با سلوک پزشکان پیش‌کسوت و اخلاق‌مدار گذشته‌مان هیچ شباهتی ندارد.
***
کمی در واکنش به منشی غرولند می‌کنم تا حداقل بفهمد گوش‌هایم دراز نیست. کارت را می‌دهم و رمز را پشت سرش می‌گویم چون کارم گیر است و باید سوالی را حضوری بپرسم. لابد تا مدتی دیگر برای حضور در اتاق پزشک هم زمان‌بندی مشخصی تعیین خواهند کرد؛ مثلا ۷۰ تومان برای پنج دقیقه خواهد بود و هر یک دقیقه بیشتر، ۱۰ هزار تومان هزینه اضافه خواهد داشت. اگر بیمار در حالت نشسته معاینه شود، ارزان‌تر از حالت خوابیده خواهد بود. اگر سوال بیمار تشریحی باشد باید بیشتر پول بدهد؛ ولی در صورتی که طرح سوال تستی باشد اشکالی ندارد. چنانچه در محضر طبیب سکوت محض کند، حائز تخفیف ۱۵ درصدی هم خواهد شد.

اینها را برای خودم و شما مثال آوردم تا یکبار با شنیدنش تعجب نکنید. خودتان را برای این مواقع آماده کنید. یک نفس عمیق بکشید. کارت بانکی را بدهید. چشم‌هایتان را ببندید. با طمأنیه رمز را بگویید. لرزش گوشی ناشی از دریافت پیامک بانک را احساس کنید و در نهایت از تمام‌شدن همه‌چیز احساس رضایت کنید. پول مفتی را از شما گرفته‌اند و از دیگران خواهند گرفت و چه کسی است که حوصله پیگیری آن را داشته باشد؟!

از این نویسنده:
+ موزه مجازی؛ راهی برای تحقق دو اتفاق خوب

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.