چهارباند را چهارباغ کنیم

چهارباند را چهارباغ کنیمکاشان فردا – محمود ساطع / در گذشته‌ی تاریخی‌ کاشان، محدوده‌ی دروازه دولت و بخشی از زمین‌های کارخانه‌ی شماره یک، چهارباغ صفوی شهر قرار داشته و هنوز این مناطق در اسناد ملکی اداره‌ی ثبت، چهارباغ نامیده می‌شوند.

اگر روزگاری بازار کاشان، ستون فقرات شهر به شمار می‌آمده، امروزه از تلگرافخانه (پانزده خرداد) تا باغ فین، ستون فقرات شهر معاصر به‌شمار می‌‌آید و طی دهه‌ها؛ فراوانی از تاسیسات تمدنی جدید در امتداد آن ساخته شده‌ است.

صرف‌نظر از تلگرافخانه تا بیمارستان متینی که در دلِ شهر است و گاهِ دیگری باید به آن پرداخت، ضرورتی تاریخی دارد محور امیرکبیر که سال جاری، شتاب‌زده چهارباندسازی بخش دیگری از آن انجام شد، مورد بازنگری کلی قرار گیرد.

اگرچه تغییر در این پروژه‌ی هزار و هشتصد متری و تبدیل آن از چهارباند به چهارباغ، حیف و میل بیت‌المال به‌شمار می‌آید که می‌‌آید، اما تغییر آن به فضایی انسان‌مدار و نه ماشین‌محور سبب می‌شود چهارباغ معاصر کاشان، چهارباغ امیرکبیر را ابداع کنیم.

ابداعی که سده‌ها و هزاره‌ها، فضایی برای همبودگی، گشت‌وگذار، فراغت و پیاده‌روی در محیط شهری را برای کاشان و دوست‌دارانش فراهم خواهد ساخت.

با ورود به سال ۱۴۰۱ پا به سده‌ای نو می‌گذاریم و می‌بایست چون سایر شهرهای جهان، مناسبات زیست جمعی، زیست در شهر و زیست در محیط تاریخی‌مان را بازتعریف کنیم.

اگرچه دیرگاه، اما بی‌گاه نیست. با تغییر در نگاه، با آتی‌مداری، خردورزی و کوشندگی‌ جمعی چهارباند امیرکبیر را چهارباغ کنیم.

🔹رونوشت:
– مدیران گرامی رسانه‌های کاشان
– شهردار محترم و اعضای شورای شهر
– مدیران، صاحب‌نظران و دوست‌داران کاشان

با احترام، محمود ساطع
نویسنده و کنشگر فرهنگی
۱۴۰۰/ ۱۰/ ۲۵

چهارباند را چهارباغ کنیم
از این نویسنده:
+ میراث صنعتی کاشان

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.