شهرداری آران و بیدگل می‌خواهد بافت تاریخی را خراب کند

تخریب خانه‌های قدیمی در خیابان افتخارالاسلام آران و بیدگلکاشان فردا – شهرداری آران و بیدگل در نظر دارد با افزایش عرض خیابان افتخارالاسلام زمینه تخریب بیشتر بافت تاریخی این شهر را فراهم کند.

به گزارش چمدان، سه سال پیش شهرداری آران و بیدگل به طور ناگهانی با لودر به جان بافت تاریخی این شهر افتاد تا خیابانی به اسم افتخارالاسلام را از میانه بافت تاریخی این شهر عبور دهد.

اقدامی که موجب تخریب بافت تاریخی و بناهای ثبت ملی این شهر شد. این خیابان که مجوز میراث فرهنگی را نداشت دو خیابان ۱۷ شهریور و مفتح را به هم متصل تا به ادعای شهرداری آران و بیدگل مشکل ترافیکی این شهر را حل کند.

بخشی از خانه حاج آقا یا خانه صفایی که در فهرست میراث ملی بود در جریان زمینه‌سازی این خیابان تخریب و خانه اسفندیار رئوفی نیز به طور کامل تخریب شد. خانه تاریخی شیخ ‌لاسلام نیز یکی از خانه‌های ثبتی این محله تاریخی بوده که تخریب شد.

همان زمان میراث فرهنگی پیگیر شکایت از شهرداری آران و بیدگل شد، پرونده‌ای که نتیجه‌ آن مشخص نیست اما تفاهم‌نامه‌ای بین میراث فرهنگی و شهرداری منعقد شد تا بقایای خانه‌های باقی‌مانده، مرمت و خیابان جداره‌سازی شود. همچنین شهرداری نسبت به سنگ‌فرش و رعایت وضعیت بافت تاریخی این شهر اقدام کند.

از ابتدای سال ۹۸ مسئولان شهرداری و شورای شهر آران و بیدگل در حالی که هنوز تفاهم‌نامه قبلی خود را اجرا نکرده‌اند، به دنبال افزایش عرض این خیابان هستند. عرض این خیابان در حال حاضر ۱۶ متر و در برخی نقاط کمتر از ۱۶ متر است. اما مسئولان شهری آران و بیدگل در نظر دارند عرض این خیابان به ۲۴ افزایش دهند و زمینه‌ساز تخریب بیشتر بافت تاریخی شهر شوند.

در سه سال گذشته نیز اقداماتی در جهت سامان‌دهی این خیابان و احداث آن رخ نداده و به نظر می‌رسد رهاکردن این خیابان به وضعیت فعلی برای ایجاد فشار در جهت افزایش عرض این خیابان باشد.

بخشی از خیابان مخروبه افتخارالاسلام آران و بیدگلفعالان میراث فرهنگی آران و بیدگل در روزهای اخیر با انتشار عکس‌های جدید از وضعیت این خیابان به چمدان از تصمیمات جدید مدیریت شهری این شهر ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند که شهرداری با وجود عمل‌نکردن به تعهدات قبلی برای مرمت و رسیدگی به بناهای تخریب‌شده، به دنبال تخریب بیشتر این بافت تاریخی هستند.

مجید نوری مدیر میراث فرهنگی شهر آران و بیدگل درباره وضعیت احداث این خیابان به چمدان می‌گوید: در حال حاضر افزایش عرض این خیابان در حد حرف بوده و اقدام عملی‌ انجام نشده است. فعالیت در خیابان افتخارالاسلام متوقف است و هرگونه اقدامی نیازمند مجوز میراث فرهنگی خواهد بود.

او با اشاره به مخالفت میراث فرهنگی می‌گوید: به دستگاه قضا و شهرداری نامه زدیم که هرگونه اقدامی منجر به شکایت و پیگیری میراث فرهنگی خواهد بود و پیگیری حقوقی خواهیم کرد.

مدیر میراث فرهنگی آران و بیدگل به اشاره به عمل نکردن شهرداری به تعهداتش می‌گوید: قرار بود دو خانه تاریخی که قبلا در جریان این خیابان تخریب شده بودند براساس پلان موجود مرمت و تثبیت شوند. همچنین خیابان منطبق بر بافت تاریخی جداره‌سازی و سنگفرش شود و بعد مسیر عبور ایجاد شود که اجرایی نشده است. شهرداری بعد از عمل به تعهداتش می‌تواند برای ادامه کار درخواست مجوز کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.