شاهکار منتقدانه «شیشه‌گر» در کمدی فاخر «پنج دری»

امید یزدان‌پناهکاشان فردا – امید یزدان‌پناه / در هشتمین شب از اجرای کمدی پنج‌دری در تالار فرهنگ کاشان شاهد هنرنمایی ابوالفضل شیشه‌گر و شاگردانش بودیم. این تئاتر از ١٠ تا ٢۴ تیرماه ٩٨ در تالارفرهنگ کاشان اجرا دارد که با استقبال خوب مردم هنر دوست کاشان همراه بوده است.

شاید مدت ها بود کاشان جای خالی یک کمدی فاخر را احساس می‌کرد. نمودی از عدم تناسبات حکومتی با روشن‌بینی و دقت کافی و اشاره مستقیم به معضلات مدیریت شهری کاشان به شیوه‌ای ظریف و هنرمندانه با درون‌مایه طنز.

و اما چگونه طنزی؟
طنز به معنای واقعی خودش؛ نه هزل و نه هجویاتی بی‌هدف. پنج دری نمایشی نقادانه، عاشقانه و خنده‌آور است و از خصوصیات بارزش این است که همه چیز درون خود دارد و از حیث جامعیت حرف اول را می‌زند. از خنده‌های بلندبلند مخاطب گرفته، تا لحظاتی عاشقانه و دقایقی که بیننده را به تفکر وامی‌دارد. رسالت اصلی طنز هم همین است.

تلفیقی از علم، هنر، تجربه و شور و اشتیاق زایدالوصف به عرضه هنر در تیم اجرا، گویش‌های غیربومی برخی هنرمندان با چاشنی طنز. میزانسن‌های دقیق برخی از بازی‌گرانی که شاید برای اولین‌بار بود که روی صحنه می‌رفتند و استفاده از اصطلاحات و لغات قدیمی و طنزآلود کاشانی و مهم‌تر از همه به‌کاربردن موسیقی اصیل ایرانی با حضور استاد مشجری از خوانندگان خوب شهر از نکات برجسته و جذاب این کمدی به شمار می‌رود. به علاوه استفاده “صحیح” و “به‌اندازه” از بازی‌گرانی همچون مرتضی جهانی با تجربه در کنار زوج هنری موفق این روزهای کاشان یعنی وحیدرضا صادقپور و بهنام سراج مورد توجه است.

بیشتر بخوانیم:
+ عتیقه‌های هنجارشکن

در نقطه مقابل دکور بسیار ساده و نورپردازی معمولی این کار را می‌توان از معدود نقاط ضعف آن برشمرد.

شاید این اثر بتواند کاشان را به روزهای ایده‌آل طنز و طنزپردازی نزدیک کند که این امر با تلاش بی‌وفقه کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان خوب شهر تا حد زیادی محقق خواهد بود. شیشه‌گر به جامعه هنری و طنزپرداز کاشان نشان داد در کنار خنده می‌توان حرفی برای گفتن داشت و به هر قیمت خندیدن را کنار گذاشت و نمی‌توان نام اثر هنری را به هر کاری اطلاق کرد.

به امید روزی که هنرمندان کاشان با علم، تخصص و هنر خود بتوانند مسیر پر تلاطم هنرمندی را طی نموده و این راه را برای ادامه‌دهندگان هموار ساخته و التیام‌بخش جامعه افسرده شهری باشند.

و فراموش نکنیم رسالت اصلی هنر را…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.