نابودی یک گونه نادر گیاهی ابیانه

زرین‌گیاه یا بادرنجبویهکاشان فردا – علی‌اکبر ارشدی ابیانه / خانم دکتر نقوی در سال 1383 با همکاری پایگاه میراث فرهنگی ابیانه 41 نمونه از گیاهان دارویی ابیانه را در 75 صفحه شناسایی کرده است. یکی از این گیاهان شناخته‌شده «زرین‌گیاه» است که به نام بادرنجبویه هم شناخته می‌شود.

“زرین گیاه” از گیاهان کمیابی است است که به صورت خیلی محدود، دربرخی از مکان‌های سردسیر و سنگلاخی با ارتفاع 2500 تا ۳ هزار متر و بارندگی مناسب در کرکس به‌چشم می‌خورد و به‌خاطر ارزش و اهمیت آن در معرض نابودی قرارگرفته و هر روز از تراکم آن کاسته می‌شود.

زرین گیاه، گیاهی است نیمه‌چوبی به طول 20 سانتی‌متر با گل‌های سفید متمایل به زرد که این گل‌ها از اوایل اردیبهشت‌ماه ظاهر شده و تا تیرماه باقی می‌مانند.

این گیاه به عنوان یک گیاه دارویی مهم جهت رفع دردهای روماتیسمی، و دردهای مفصلی کاربرد. وجود ترکیبی به نام “زانتومیکرول” در برگ‌های زرین‌گیاه مسئول اصلی خاصیت ضدسرطانی این گیاه دارویی است.

اثرات درمانی این گیاه شامل کاهش تب، درد مفاصل و روماتیسم، تقویت حافظه، درمان بیماری ام‌اس، سریع‌کردن جریان خون، درمان سرگیجه، وزوز گوش و سردرد اشاره شده است.

لیمونن که یکی از اجزای اصلی اسانس زرین‌گیاه است، به عنوان یک مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین، ضد تومور، ضد ویروس، باکتری کش، عامل پیشگیری‌کننده از سرطان، ضد کاندیدیا، خلط‌آور، مهارکننده رشد قارچ‌ها، ضد اسپاسم و مسکن مؤثر می‌باشد. ژرانیول نیز یکی از ترکیباتی است که در اسانس زرین‌گیاه وجود دارد و سبب ممانعت از رشد و سنتز پلی‌آمین‌ها در سلول‌های سرطانی انسان شده است.

بیشتر بخوانیم:
+ مراتع کاشان امسال «باریجه» ندارد

از مراکز مهم رشد این گیاه در ابیانه اطراف گردنه نرقوچون در منطقه پری‌هل می‌باشد و من موفق شدم روز جمعه 7تیر به اتفاق دوستان با کوهنوردی سنگین به این ارتفاعات برسیم که متاسفانه این گونه نادر گیاهی دیده نمی‌شد، و به صورت خیلی محدود چند بوته از این گیا ه را مشاهده کردیم.

علت نابودی این گیاه چرای بیش از حد دام و برداشت بی‌رویه و غیر اصولی است. در سال‌های اخیر از روستاهای اطراف و اطراف اصفهان و مهاجرین افغانسنانی برای جمع‌آوری این گیاه ارزشمند می‌آیند وگاهی اوقات به دلیل ناآگاهی آن‌ها را از ریشه در می‌آورند و با این عمل دیگر آثاری از گیاه نیست که تکثیر شود.

ضمنا چون از بذر این گیاه جهت تکثیر استفاده می‌شود، با کندن گل‌ها بذر آن نیز از بین می‌رود .لذا لازم است که اداره حفاظت محیط زیست برای حفظ این گیاه ارزشمند به صورت جدی اقدام کند. در غیر این‌صورت تا چند سال آینده از این گیاه ارزشمند در ابیانه اثری نخواهد بود.

از این نویسنده:
+ به بهانه ثبت جوزقند کاشان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.