۵۰۰ میلیارد تومان برای سامان‌دهی رودخانه‌های کاشان نیاز است

سامان‌دهی رودخانه‌های کاشانکاشان فردا – مدیر منابع آب کاشان با اشاره به بررسی وضعیت ۶۰ رودخانه این شهرستان به طول حدود ۳۵۰ کیلومتر، گفت: برای سامان‌دهی این رودخانه‌ها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حسن جوکاری چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، ساخت پل، جمع‌آوری تأسیسات آب شهری و روستایی، برق، گاز و مخابرات از کف رودخانه‌ها، دیواره‌چینی و ساخت بندهای آبخیزداری در بالادست روستاها را از جمله کارهای موردنیاز این رودخانه‌ها برشمرد که باید با این اعتبار انجام شود.

بیشتر بخوانیم:
+ رودخانه‌های کاشان باید لایروبی و بازگشایی شوند
+ کاشان در محاصره ۵ رودخانه/چم‌رود وحشی‌ترین رودخانه

وی تاکید کرد: انجام این اقدام‌ها نه تنها باعث جلوگیری از زیان‌های مالی و جانی می‌شود، بلکه در استفاده بهینه از سیلاب‌ها و ذخیره‌سازی و صرفه‌جویی آب بسیار مؤثر است.

بستن هفت حلقه چاه غیرمجاز
جوکاری با بیان این‌:ه بیش از ۷۵ هزار مترمکعب آب امسال در این شهرستان با بستن چاه‌های غیرمجاز ذخیره‌سازی شد، از شناسایی ۲ دستگاه حفاری غیرمجاز چاه خبر داد و گفت: این دستگاه‌ها با حکم قضائی توقیف شده است.

مدیر منابع آب کاشان با اشاره به این‌که از سال گذشته تاکنون کنتورهای هوشمند بر روی ۶۰ حلقه چاه آب در این شهرستان نصب شده‌اند تاکید کرد: اگر کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها نصب نشود، در مناطق کویری و دشت کاشان با مشکلات فراوانی ررو خواهیم شد.

جوکاری با تاکید بر جلوگیری از برداشت بی‌رویه از منابع آب دشت کاشان، گفت: خشک‌شدن باغ‌ و مزرعه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها و همچنین فرونشست زمین‌ از جمله پیامدهای برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی است.

آزادسازی ۱.۵ هکتار از حریم و بستر رودخانه قهرود
وی همچنین از آزادسازی یک و نیم هکتار از حریم و بستر رودخانه قهرود بخش قمصر کاشان در سال جاری خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح‌ها ۳۰ میلیون تومان از محل اعتبارهای داخلی هزینه شده است.

وی وضعیت آب دشت کاشان را ممنوعه بحرانی اعلام و تاکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب اعم از بخش‌های آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی باید همیشه با جدیت بیشتری انجام شود.

مدیر منابع آب کاشان با اشاره به اینکه بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: برای کاهش مصرف آب در این بخش، اجرای طرح‌های تجمیعی نوین آبیاری که در این شهرستان در مدت چند سال گذشته در دست اقدام است، باید تقویت شود.

در شهرستان کاشان حدود ۱۲۰ رودخانه وجود دارد که طول این رودخانه‌های با مسیل‌هایش افزون بر ۷۰۰ کیلومتر است.

۳۵۰ حلقه چاه آب عمیق با مصرف کشاورزی، ۹۲ حلقه چاه آب آشامیدنی شهری و ۴۸ حلقه آب آشامیدنی روستایی در این شهرستان وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.