نگرانی از نابودی زبان «راجی» در برزک

نگرانی از نابودی زبان «راجی» در برزککاشان فردا – نگرانی از نابودی زبان «راجی» در برزک.

عباسعلی کاردان مدیرعامل انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی، تاریخ و طبیعت برزک ضمن ابراز نگرانی از نابودی گویش باستانی راجی گفت: با وجود پویایی زبان راجی در شهرها و روستاهای منطقه از جمله سده، ورکان، آزران، کامو، جوشقان‌قالی، میمه، ابوزیدآباد، بادرود و … این زبان در برزک به تدریج فراموش می‌شود.

به‌گزارش کانال کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان، کاردان افزود: در شهرها و مراکز یادشده، زبان راژی کاملا زنده و پویا است و از کودکان تا کهن‌سالان، حتی در محیط‌های آموزشی و اداری با آن گفت‌وگو می‌شود، اما در شهر برزک شمار افراد زیر 45 ساله‌ای که به این زبان مسلط بوده و در محاورات روزمره از آن استفاده کنند، بسیار نادر است و متاسفانه در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض کامل این زبان در برزک خواهیم بود.

بیشتر بخوانیم
+ کشف غار شگفت در برزک

ا
ین فعال فرهنگی بر تقریر مداوم این زبان توسط اهالی تاکید کرد و گفت: زنده‌بودن زبان محلی به نگارش کتاب یا برگزاری کلاس نیست، بلکه با تقریر مداوم حاصل می‌شود.

وی درخواست کرد تا علاقه‌مندان و گویشوران راه‌کارهایی برای تثبیت و پویایی زبان باستانی برزک معرفی نمایند.

کاشان از جمله مناطق ایران است که در بسیاری از شهرها و آبادی‌های آن به زبان یا گویش پهلوی که همزاد زبان اوستایی است و به زبان راجی (راژی) شهرت دارد، گفت‌وگو می‌کنند.

این زبان با چالش جدی بقا دست و پنجه نرم می‌کند، چنان‌که در شهرهایی مانند نوش‌آباد به کلی از بین رفته و در شهرهایی چون آران و بیدگل در حال نابودی است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.