سالگرد انقلاب مشروطه و کاشان ما

حمیدرضا فتوت فعال فرهنگی و اجتماعیکاشان فردا –  امروز سالگرد انقلاب مشروطه ایران است. اتفاقی که شروع فصلی نوین برای کشور محسوب می‌شود. گذر از دوران استبداد شاهی به وادی قانون و مجلس و پاسخ‌گویی و تفکیک قوا.
هر چند اگر نبود برخی کاستی‌ها و کارشکنی‌ها، می‌توانست بیش از این در سرنوشت نسل‌های بعد تاثیر‌گذار باشد.

مواردی که به اجمال به آن‌ها اشاره خواهم کرد از همان دوران پیروزی انقلاب مشروطه تاکنون، همچنان برخی از امکانات و توانایی‌های کشور را تلف می‌کند و به نظرم به نوعی درد مشترک تمام این سال‌ها تبدیل شده است:
+ ترجیح منافع کوتاه‌مدت و شخصی، بر منافع بلندمدت و ملی. نگاه کنید به رقابتی که برسر حفظ نقش و جایگاه علمای مشروطه‌خواه با روشنفکران وجود دارد.
+ برداشت نادرست از مفاهیم کلیدی و یا عدم تعریف واحد و تفسیر مشترک از آن‌ها، واژگانی مثل: قانون، شرع، تجدد، جایگاه دین وظیفه حکومت و …
+ عدم آموزش کار تشکیلاتی و نداشتن علاقه به کارگروهی. آن‌چه که امروزه تحزب می‌نامندش.
+ عدم تعریف اصولی از منافع ملی به عنوان مولفه اصلی تلاش‌های حکومت خصوصا در عصر حاضر

شرح و بسط و شاهد مثال موارد فوق شاید به تطویل این نوشتار بیانجامد، ولی به گمانم اگر کسی اندک مطالعه‌ای در این خصوص داشته باشد، می‌تواند به راحتی اتفاقات این‌چنینی را در یادش مرور کند.

دردا که نقش و رد این نواقص کماکان در قرن ۲۱ نیز بین ما رواج دارد. مسئول و غیرمسئول هم ندارد. از لیست امید و شورای شهر تهران و حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌هایش بگیرید، تا فرایند انتخاب شهرداری آقای نجفی و تلاش‌های گسترده در جهت مخالفت با وی تا برسید به همین شورای شهر و شهرداری خودمان در کاشان.

⚡️متن سوگندنامه اعضای پیروز ائتلاف #شهر_همدلی #کاشان
فردی متدین از خانواده‌ای مذهبی سوگندنامه‌ای امضا می‌کند و مثل آب خوردن آن‌را نادیده می‌انگارد. آنهم درحالی که تصویر آن سوگندنامه و امضای وی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود.
به راستی اگر منافع عمومی و اخلاق و تقوای سیاسی و اجرایی در بین همه ما وجود داشته باشد، سرنوشت شهر و در یک مقیاس وسیع‌تر کشور، این‌گونه خواهد بود؟

اگر باور و تعریف‌مان از دین و جایگاه وفای به عهد در آن، تعهد و مسئولیت‌پذیری در قبال شهروندان و نقش مردم در انتخاب مسئولین برایمان روشن و مورد اتفاق باشد، اینگونه به آرای مردم دهن‌کجی می‌شود؟

و قبل از آن اگر تشکیلاتی هدف‌مند با سازوکار مشخص در زمینه‌های مختلف داشته باشیم، اجازه رشد و نمو به چنین اتفاقات خسارت‌باری داده می‌شود؟
کاش در مناسبت‌های مختلف به جز تبریک و تسلیت‌های کلیشه‌ای قدری به عمق موضوع و رابطه‌اش با امروزمان بیشتر تامل کنیم و سعی کنیم دیده‌ای عبرت‌آموز داشته باشیم که اگر جز این باشد جز تسلسلی باطل و تاریخی چیزی عایدمان نخواهد شد.

حمیدرضا فتوت – مشکات آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.