حسین (ع) و امر به معروف میان‌ چادرها و چادری‌ها

دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده استاد دانشگاه و نویسنده و پژوهش‌گر کاشانیکاشان فردا – در همه ۱۳۸۰ سال اخیر، این جمله طلایی امام حسین (ع) در تبیین قیام ایشان مورد توجه بوده‌است که حضرت‌شان هدف از قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر نامیدند.

در این همه سال و دوره‌های متفاوت تاریخی، خطبا و خواص جامعه مصادیقی از منکر و‌ معروف را برمی‌شمرده‌اند مثلا همکاری با مغولان در شهادت سربداران منکر و قیام در برابر آنان‌،‌معروف بوده‌است.

در هفتاد سال اخیر به رسمیت‌شناختن اسراییل منکر، و حمایت از مردم فلسطین معروف شمرده شده‌است.

در مقطع کنونی، بعضا منکر را بی‌حجابی و‌ معروف را عفاف و‌ پاکدامنی می‌دانند که البته این دو مقوله حجاب و عفاف حرمت شرعی دارند و شابسته احترام و رعایت.

اما این البته همه ماجرا نیست؛ اکنون روشن شده است که منکراتی دیگر زیر پوست جامعه است که زخم‌های عمیق و‌ کاری بر پیکره باور و اعتقاد مردم می‌زند.

واعظی که میلیون‌ها تومان از پیش پول می‌گیرد تا ۱۰ شب محرم از قناعت و صرفه‌جویی حرف بزند؛ نیاز به امر به معروف دارد.

مسوول محترم یقه‌سفید که فرزندانش را برای صدور انقلاب! به کانادا و آمریکا فرستاده‌است و اینجا از جوانان شهید مدافع حرم یاد می‌کند خود عین منکر است.

آن‌ها که در دست‌اندازی به بیت‌المال مسلمین، مروانی و اموی و عثمانی را به حیرت انداختند، مردمانی معروف در حال انجام منکر هستند.

کوتاه سخن این‌که وقتی حضرت امام حسین (ع) در میان چادرهای یاران هدف قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر می‌نامد، جامعه بیش ار آن‌چه اکنون می‌بینیم پوشیده و چادری و بی‌نیاز از گشت ارشاد بود!

اهتمام امام، رسواکردن کسانی است که دین را بازیچه مطامع و هوس‌های خود ساخته‌اند و با لقلقه زبان، نه‌تنها دغدغه دین‌داری ندارند، که دین‌دوستی دکان دونبش آن‌ها در دوشیدن مردم و غارت باور و اعتقاد آن‌هاست.

گاهی انسان فکر می‌کند دغدغه حجاب بهانه برخی سودجویان و دین به دنیافروشان برای سرگرم کردن مردم و‌ غارت منابع و سرمایه‌های مردم و بیت‌المال است.

امام (ع) می‌دانند که اگر نقاب ریا و تزویر را پاره‌کنند، شان چادر حیا و عفاف بهتر حفظ می‌شود.
همه تلاش امام مبارزه با مردمان دوزیست است (آن‌ها که امروز دوتابعیتی خوانده می‌شوند!!!)
آن‌ها که با علی نماز می‌خوانند و بر سفره معاویه می‌نشینند.

امام سلام‌الله‌علیه در مقام مصلح می‌خواهد آبی به چشم خواب‌آلود جامعه بپاشد که معروف و‌ منکر را اشتباه نگیرند.

خون مطهر امام باعث شد خطی ممتد و ستبر میان معروف و‌ منکر کشیده شود تا از آن پس، تراز درستی برای تشخیص و جداسازی معروف و‌ منکر برای همه دلسوزان دین‌دار فراهم باشد و سکه مزوران و ریاکاران از رونق و رواج بیفتد.

عبدالرضا مدرس‌زاده – پژواک روشنگری

از این نویسنده:
+ اسکناس هفتصد تومانی!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.