مغازه‌ها چراغ اول مهر ما را خاموش نکنند

بی‌مهری به صنف لوازم‌التحریر در کاشانکاشان فردا –  رسیدن ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، برای فروشگاه‌های بزرگ یا مغازه‌های کوچک ِ لوازم‌التحریر، زمانی طلایی و درواقع «شب عید»شان است. اما این روزها، شیرینی این دوران، با بعضی اقدامات غیرقانونی و بی‌اخلاقی‌ها، به کام این صنف تلخ شده است.

به گفته فروشندگان باسابقه لوازم‌التحریر در کاشان، تعدادی از فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که عضو صنف لوازم‌التحریر نیستند، اقدام به فروش ویژه لوازم‌التحریر کرده‌اند.

از طرفی، آن‌ها می‌گویند بعضی از مدارس کاشان، هم‌زمان با ثبت‌نام دانش‌آموزان، به فروش لوازم‌التحریر در خود ِ مدرسه نیز اقدام کرده‌اند؛ که این کار، از نظر قوانین صنفی و قوانین آموزش‌ و پرورش، غیرقانونی است و باعث نارضایتی و اعتراض آن‌ها شده است.

مرتضی شبانی، یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر دراین‌باره به مشکات آنلاین می‌گوید: در مورد فروش غیرمجاز لوازم‌التحریر در فروشگاه‌های مواد غذایی، چندی پیش، با تعدادی از همکاران نامه‌ای نوشتیم تا از طریق اصناف پیگیری‌های لازم انجام شود.

هر جوری باشه قانون رو دور می‌زنم
رای مثال فروشگاهی مثل زینبیه، فقط مجوز برای فروش محصولات غذایی دارد نه نوشت‌افزار، اخطاریه به آن‌ها داده شد، لوازم‌التحریر را جمع کردند، اما در کنار فروشگاه، مغازه‌ای بدون مجوز صنف لوازم‌التحریر زدند که برای آن‌جا هم اخطاریه فرستاده شد. اما در عین ناباوری، فروشنده تهدید کرده که من لوازم‌التحریر را از مغازه‌ام جمع می‌کنم اما آن‌ها را در وانت‌بار خواهم گذاشت و در سطح شهر خواهم فروخت، یا همین‌جا جلوی فروشگاه محصولاتم را داخل وانت می‌فروشم!

این اقدام واقعاً غیراخلاقی است و من دلیل آن را نمی‌فهمم. چون واقعاً سودی هم برای آن‌ها ندارد و تنها می‌خواهند بازار را خراب کنند، حالا با چه هدفی؟ نمی‌دانم!

از طرفی در مورد فروش لوازم‌التحریر در مدارس، طبق قوانین آموزش‌ و پرورش، مدارس اجازه فروش جنس ندارند و ما از کسانی که فرهنگی هستند، انتظار چنین کاری را نداریم.

اصغر منصف، دیگر فروشنده‌ حوزه لوازم‌التحریر می‌گوید: همه همکاران ما از این بابت ناراحت هستند، اما متأسفانه کسی نیست جلوی آن‌ها را بگیرد. زمانی هم که صحبت یا اعتراضی می‌کنیم، رسیدگی نمی‌شود.

معاون یکی از مدارس دخترانه که اقدام به فروش لوازم‌التحریر کرده، دراین‌باره می‌گوید: ما فقط برای کلاس اولی‌ها چنین کاری کرده‌ایم، چون مقطع آن‌ها حساس است. لوازم‌التحریری که برای کلاس اولی‌ها آماده کردیم، لیستی بوده که معلم‌ها داده‌اند و گفته‌اند حتماً باید استاندارد باشد.

مثلاً گفته‌ایم دفتر سیمی نخرند یا خط‌کش استاندارد باشد، چون نمی‌دانند و خط‌کش فانتزی و متفرقه می‌خرند. یا برای مثال برند مداد، برای کلاس اولی‌ها مهم است. ما هم در حد لوازمی که نیاز دارند مثل مداد، دفتر، پاک‌کن و خط ‌کش به آن‌ها داده‌ایم نه کالای دیگر.

او پس از مکثی می‌گوید: راستش همسر خودم فروشنده لوازم‌التحریر است و حدود ۳۰ سال است که در این حوزه کار می‌کند، من این اقلام را از مغازه همسرم به مدرسه آوردم. همسرم با این کار مخالف بود و من هم بعد از ۳۰ سال برای نخستین‌بار دست به چنین کاری زدم. نمی‌خواستم در این وضعیت گرانی، خانواده دانش‌آموزان جنسی را بخرند که ما مجبور شویم بگوییم پس بدهند.

این معاون مدرسه در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزی از آموزش‌ و پرورش برای این کار داشته می‌گوید: من از جایی چیزی نپرسیدم و این هم کار خاصی نبوده. من در سطح گسترده اقدام به فروش نکردم و در حد مداد، پاک‌کن، خط کش و دفتر بوده است.

فروش لوازم‌التحریر توسط مدارس و مغازه‌ها ممنوع است
حمید یزدانخواه
، رئیس صنف لوازم‌التحریر کاشان، می‌گوید: فروش لوازم‌التحریر در فروشگاه‌های مواد غذایی و مدارس ممنوع است. شنیده‌ام که چند تا از مدارس اقدام به فروش غیرقانونی لوازم‌التحریر کرده‌اند. این به کار مغازه‌دارانی که یک سال است منتظر ماه شهریورند و تنها همین یک ماه را کاسبی می‌کنند لطمه زیادی می‌زند. ما پیگیر این موضوع هستیم.

یزدانخواه نظارت بر کار فروشگاه‌ها و بازرسی از آن‌ها در سطح شهر کار اداره صمت می‌داند و می‌گوید هرسال از طرف این اداره چند بازرس به همراه یک بازرس از طرف ما به مغازه‌ها سر می‌زنند تا هم قیمت‌ها و اتیکت‌ها را بررسی کنند و هم جلوی اقدامات غیرقانونی بعضی مغازه‌هایی که تداخل صنفی ایجاد می‌کنند را بگیرند. در این زمینه با متخلفین برخورد می‌شود. بیشتر این اتفاقات هم در ماه شهریور می‌افتد.

وی ضمن اشاره به این‌که تعدادی از مدارس اقدام به فروش لوازم‌التحریر داشته‌اند گفت: این کار غیرقانونی است. اگر قرار باشد این روند ادامه پیدا کند، صنف لوازم‌التحریر در کاشان نابود می‌شود. ما نامه‌نگاری خواهیم کرد تا از طریق اتاق اصناف، آموزش‌ و پرورش جلوی مدارس را بگیرد.

حوریه شیوا – مشکات آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.