وظیفه خبرنگار چیست؟

زهرا جلوداریانکاشان امروز ـ امروز وزیر مسکن و شهرسازی برای کلنگ‌زنی چند پروژه‌ی، از جمله طرح ترافیکی زیرگذر کاشان به این منطقه آمدند. اما حضور و همراهی خبرنگاران دراین مراسم چشمگیر نبود. علت چیست؟
شاید عدم شناخت جایگاه خبرنگاران باعث این بی‌انگیزه‌گی باشد.

یکی از خبرنگاران، در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی زیرگذر مدخل‌شهر، پیگیر مصاحبه با وزیر در خصوص فرودگاه کاشان و … بود، که در این حین از برنامه کاشانه نیز با همراهی جمعیت شلوغ روابط عمومی شهرداری کاشان به اتفاق این خبرنگار موفق به مصاحبه با وزیر شدند. اما سوال‌های خبرنگار ناتمام ماند.

نکته حائز اهمیت، انعکاس این مصاحبه، همراه با فایل تصویری و متن تنها از دوربین این خبرنگار بود، که با اعتراض شدید روابط عمومی شهرداری در فضای مجازی مواجه شد؛ که «باید خبر را به نام روابط عمومی شهرداری کاشان منتشر کنید.»

شاید عدم شناخت صحیح جایگاه خبرنگاران، باعث می‌شود تا برخی روابط عمومی‌ها خود را رقیب خبرنگاران بدانند. آیا روابط عمومی شلوع شهرداری کاشان، برنامه‌ی دیگری برای اطلاع‌رسانی از سفر یک روزه وزیر نداشت؟

با این برخورد‌ها هست که پی‌می‌بریم چرا در این دوره خبرنگاران در انعکاس اخبار شهرداری کاشان بی‌انگیزه هستند. برنامه کاشانه که از روز نخست هم مورد استقبال و قبول مردم نبود، در این دوره نیز تنها در هدردادن زمان مفید مصاحبه خبرنگاران با مسولین ـ به‌ویژه مسئولین کشوری ـ نقش موثری دارد و در نهایت هیچ بازخوردی ندارد.

اما هنوز نمی‌دانیم این روابط عمومی پرجمعیت شهرداری کاشان که با جذب نیروهایی که تاکنون سابقه‌ی رسانه‌یی و اداری نداشتند، چه اهدافی دنبال می‌کند؟
این روابط عمومی که بدنبال ارسال خبر، تنها از کانال شهرداری کاشان است، دیگر روابط عمومی مفهومی ندارد و این‌گونه نشان می‌دهند که دیگر نیازی به خبررسانی خبرنگاران ندارند.

اما مگر به‌غیر از چند تصویر از پروژه‌های شهرداری که شبیه آلبوم خاطرات است، عملکرد دیگری هم دارند؟ و به‌راستی هزینه این همه نیرو در این حوزه و برنامه کاشانه از چه محلی تامین و پرداخت می‌شود؟ و چه تولید مهم و موثری دارند که اگر خبرنگاران در کوشه و کنار شهر باز اخبار شهرداری را کار نکنند، انگار هیچ خبری در این شهر نیست؟
***
خبرنگار واسطه‌یی بین مردم و مسولین است و آنچه که از قلم خبرنگاران مطرح می‌شود را هیچ زمان روابط عمومی‌ها نمی‌توانند منعکس کنند، چون هیچ زمان تعریف از خودکردن مورد پسند و مورد قبول نخواهد بود.

اگر روابط عمومی یک اداره، حتی یک نفر اما کاربلد و حرفه‌ای باشد، می‌تواند با جذب خبرنگاران و رسانه اطلاع‌رسانی درخور و شایسته شهروندان داشته باشد. اما اگر غیر از این باشد، و تنها بر جمعیت این دفتر افزوده شود، نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه یک معضل و تنها هزینه‌ای مضاعف برای آن اداره خواهد داشت.

زهرا جلوداریان ـ کانال باخبرنگاران ـ با اندکی تغییر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.