اداره‌کردن دموکراتیک جامعه به رسانه نیاز دارد

محمدمهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییکاشان فردا –  رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اداره‌کردن جامعه به شیوه دموکراتیک نیاز به ابزار رسانه دارد تا بتواند نقص‌ها، ضعف‌ها و نارسایی‌ها را برطرف کند.

به گزارش مهر، محمدمهدی فرقانی در نشستی با عنوان چهار دهه تجربه رسانه انقلاب اسلامی اظهار داشت: با گذشت چهار دهه از انقلاب اما هنوز فاقد ساختار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری هستیم و هنوز قوانین حمایت‌کننده از آزادی مطبوعات و حقوق روزنامه‌نگاران نداریم و در این حوزه دچار محدودیت‌هایی هستیم.

وی با اشاره به این‌که دارای یک چرخه معیوب در روزنامه‌نگاری هستیم،‌ افزود: امروز بیشتر شاهد تکنسین‌های خبری هستیم، افرادی که به خوبی می‌توانند تیتر و لید بزنند و بدنه خبر را بچینند اما یک روزنامه‌نگار باید به تمامی حوزه‌های جامعه واقف باشد و آن‌ها را اولویت‌بندی کند، باید دارای اخلاق حرفه‌ای، امانت‌دار، دارای استقلال حرفه‌ای، دارای دانش و بینش و نماینده افکار جامعه بشریت باشد.

فرقانی تصریح کرد: اهالی رسانه نباید از قدرت پول‌سازی که رسانه دارد استفاده کند و مراوده مالی با منابع خبری پیدا کند به این صورت که اگر در گذشته خبرنگاران ارتباط مالی با منابع خبری داشتند امروز مدیران رسانه‌ای نیز وارد این حوزه شده‌اند که یک آفت بزرگ است.

وی با تصریح بر این‌که جامعه منفعل نمی‌تواند کمکی به پیشبرد توسعه کشور داشته باشد تاکید کرد: روزنامه‌نگاری آزاد برای هر قدرت سیاسی و حاکمیتی فرصت است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که در حوزه اخلاق حرفه‌ای وضعیت خوبی نداریم، ادامه داد: اگر روزنامه‌نگاری اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکند جامعه‌ای را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان این‌که پس از انقلاب شاهد پیشرفت روزنامه‌نگاری بودیم، بیان داشت: شاخص پیشرفت روزنامه‌نگاری در چند حوزه از جمله حقوق و آزادی‌خواهی به‌رغم مشکلات کنونی نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد، تکنیک‌ها و اصول روزنامه‌نگاری پیشرفت کرده است و پیوند نزدیکی بین مردم و رسانه‌ها به ویژه مطبوعات برقرار شده است.

فرقانی با تاکید بر این‌که نیازمند آموزش تخصصی روزنامه‌نگاری هستیم، گفت: بی‌سوادی به مفهوم عام در مطبوعات به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: تاریخ روزنامه‌نگاری در کشور به ۱۸۰ سال قبل باز می‌گردد، اما در ارزیابی کلی دوره‌های کوتاهی را به لحاظ آزادی مطبوعات تجربه کردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.