اعلام برنامه‌های آيين سنتی مذهبی قالی‌شويان

کاشان فردا ـ مسئول ستاد برگزاری آیین سنتی مذهبی قالي‌شويان فين كاشان از برگزاری این آیین در جمعه 13 مهرماه خبر داد.

به گزارش پورتال خبری كاشان، «محمد احترامی» گفت: آیین سنتی مذهبی قالی‌شويان مشهد اردهال كاشان امسال با سخن‌راني آيت‌الله سيد «احمد خاتمی» عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران برگزار می‌شود.

به گفته احترامی آیین امسال همزمان از 6 شبكه استانی، شبكه اصفهان، شبكه پنج و شبكه افق به‌صورت مستقيم پخش خواهد شد.

وی به همايش «جمعه جار» و شب بيعت با ولايت اشاره و اعلام کرد این همایش و حمايت مردم فين كاشان از ولايت یک هفته قبل از آیین قالی‌شويان در مسجد جامع فين برگزار می‌شود.

به گفته وی در قديم كه مانند امروز انواع رسانه‌ها وجود نداشته است، یک هفته قبل از مراسم قالي‌شويان منادی در مناره مسجد جامع فين كاشان محل ارشاد امامزاده سلطانعلی‌ابن محمد باقر(ع) با صداي رسا اهالي اين منطقه را براي حضور در مراسم قالي‌شويان روز جمعه دوم مهرماه دعوت می‌كرده است.

احترامی يادآور شد: كاروان 3 هزار نفری پياده‌روی فين كاشان با در دست داشتن چوب‌هایی كه نماد سلاح دفاع از حضرت در آن زمان بوده، پنج‌شنبه 12 مهرماه حركت خود را از مسجد فين آغاز و بعد از عبور از خيابان‌های اصلی شهر و 45 كيلومتر پياده‌روی در شب مراسم خود را به آستان مقدس علی‌ابن باقر(ع) در مشهد اردهال مي‌رسانند.

مسئول ستاد برگزاري آیین سنتی مذهبی قالی‌شويان پیش‌بینی کرد که امسال بيش از 300 هزار نفر در این آیین حضور داشته باشند.

امام‌زاده سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولايت‌مدار كاشان و فين و به امر پدر بزرگ‌وارش حضرت امام محمد باقر(ع) براي ترويج و تعليم شريعت مقدس اسلام عازم كاشان شد و بعد از سه سال ارشاد و هدايت مردم در منطقه اردهال كاشان، گرفتار مزدوران ظالم «هشام‌بن عبدالملك مروان» شد و پس از یک جنگ نابرابر مانند جد بزرگ‌وارش امام حسين(ع) در 27 جمادي الثاني سال 116 هجري قمري يعني 55 سال بعد از واقعه کربلا به شهادت رسيد.

آیین سنتی مذهبی قالی‌شويان كاشان كه تاريخ برگزاري آن به تقویم شمسي محاسبه و در دومين جمعه از مهرماه برگزار می‌شود، ثبت یونسکو شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.