مخالف، ناسازگاری و سنگ‌اندازی

علی هاشمی‌طاهری در صحن شورای کاشانکاشان فردا – علی مصلحی / علی هاشمی طاهری رسما «ناسازگار» است. مهم پروژه زیرگذر نیست. ابریشمی‌راد، هر طرحی استارت بزند، از نظر این عضو شورای شهر توجیه مهندسی و فرهنگی و اقتصادی و اقلیمی ندارد. به نامه اخیر ایشان و سید مهدی ناظمرضوی که به عنوان نطق رسمی در نشست شورا ایراد شده نگاه کنید.

ایشان، جدای از سایر ایرادهای بنی‌اسراییلی، اجرای زیرگذر را در شرایط اقتصادی فعلی به صلاح شهر نمی‌داند. این همان علی هاشمی‌طاهری است که در یک ویدیو، تعطیل‌بودن اکثر پروژه‌های شهری را ایراد می‌دانست و شهردار را «بی‌عرضه» خطاب می‌کرد. حالا که شهردار از خود عرضه نشان داده و قصد دارد با یک تیر چند نشان بزند و گره چند مشکل شهری را حل کند، هاشمی‌طاهری یاد شرایط بد اقتصادی افتاده و پروژه را هزینه‌زا می‌داند.

مهم «ناسازگاری» است. مهم نیست بهانه چه باشد. والا آقای هاشمی توضیح بدهد چرا وقتی شهردار سابق از پول شهروندان نگون‌بخت این شهر، در بیابان پل می‌ساخت، یا پروژه خیابان امیریه بدون هیچ نتیجه‌ای، آن همه هزینه بر دوش شهر بار کرد، به وزیر و مراجع بالادستی برای توقف پروژه‌ها متوسل نشد؟

قاعده توسعه‌یافتگی آن است که؛ اگر با طرحی، لایحه‌‌ای، نماینده‌ای، شهرداری … مخالف هستیم، ناسازگار نباشیم. اگر قرار بود مدیریت شهری مبتنی بر درک شخصی یک فرد (شهردار) باشد، دیگر نیازی به پارلمان شهری و شورای شهر و این همه هزینه برای تشریفات تبلیغات و انتخابات نبود، مانند سال‌های اول انقلاب، شهردار انتخاب می‌شد و او هرچه صلاح می‌دانست انجام می‌داد.

مثل زمانی که آقای سید مهدی ناظم‌رضوی شهردار کاشان، و همزمان مدیرعامل موسسه عمران سیلک هم بود. خودش به عنوان شهردار با خودش به عنوان مدیرعامل یک موسسه خصوصی قرارداد تنظیم می‌کرد و مبادلات عمرانی و کاری و اقتصادی با خودش داشت، بدون این‌که نیاز باشد به کسی توضیح بدهد.

این‌که مقرر شد شورا و پارلمان شهری باشد، و شهردار را شورا تعیین کند و بر کار او نظارت داشته باشند، برای این بود که شهردار هرچه دلش خواست انجام ندهد، و در مقابل تصمیم‌ و کارهایش به شورا یعنی نمایندگان مردم در پارلمان شهری پاسخ‌گو باشد.

برای این‌که این نظارت و نمایندگی هم متضمن کمترین احتمال سو‌استفاده تبانی داشته باشد، قانون‌گذار پیش‌بینی کرده اعضای شوراهای اسلامی به تناسب جمعیت منطقه چند نفر باشند و تعداد افراد حتما باید فرد باشد تا در رای‌گیری تعداد آرا در مورد موضوعی مساوی نباشد. این یعنی این‌که طرح یا لایحه‌ای که رای آورد و مصوب هم شد، وحی منزل نیست و احتمال خطابودن آن و درست‌بودن نظر مخالفین هم هست. چون نتیجه شور چند انسان است و بنابر ادبیات وحیانی؛ انسان معصوم و بری از خطا نیست.

اما قطعا خطا در تصمیم‌های جمعی به مراتب کمتر از تصمیم‌های مبتنی بر نظر فردی است.

با این وصف، امکان مخالفت با یک طرح یا موضوع، و فرصت طرح مخالفت در قانون تعبیه شده است. یک طرح یا لایحه، پس از این موافقت و مخالفت‌ها و بحث و کفایت بحث‌ها به رای گذاشته می‌شود و پس از آن‌که مصوب شد، دیگر ادامه مخالفت، ناسازگاری است و پافشاری بر آن سنگ‌اندازی در مسیر کار و به کرسی‌نشاندن حرف خود از مسیر خطاست.

پروژه زیرگذر کاشان پس از طی کردن تمام مراحل قانونی، اکنون در حال اجراست و تردید نیست که نهایتا اجرا خواهد شد. اما ناسازگاری و عدم همراهی با آن و سنگ‌اندازی در مسیر اجرای آن، تنها و تنها به افزایش هزینه‌های روانی و اجتماعی و اقتصادی آن، آنهم نه از جیب آقای هاشمی طاهری یا مهدی ناظم‌رضوی، که از جیب شهروندان منجر خواهد شد.

امام محمد غزالی در جمله معروفی به شاگرانش توصیه می‌کند: در مجادلات کلامی دنبال کشف حقیقت نباشید، در مجادلات، حقیقت‌ها با هم مجادله نمی‌کنند، انسان‌ها مجادله می‌کنند، و ای بسا آن‌ها حاضرند آبروی حقیقت برود اما آبروی خودشان نرود.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیمhttps://www.instagram.com/kashanefarda.ir
کاشان فردا را در تلگرام دنبال کنیم:          https://t.me/Kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.