فسیل‌آباد ابوزیدآباد در فهرست آثار ملی ثبت شد

محوطه باستانی فسیل‌آباد در ابوزیدآبادکاشان فردا – رئیس میراث فرهنگی آران و بیدگل از ثبت محوطه فسیل‌آباد از توابع ابوزیدآباد این شهرستان به عنوان اثری با ارزش در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

مجید نوری چهارشنبه ۸ اسفندماه به ایرنا گفت: اثر طبیعی فسیل‌آباد با شماره 471 در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده و هرگونه دخل و تصرف و اقدام عملیاتی منجر به تخریب یا تغییر در اصالت این اثر ممنوع است.

وی با بیان این‌که پیشینه فسیل‌آباد به دوره کواترنری باز می‌گردد تصریح کرد: تعیین حریم این اثر از سوی میراث فرهنگی در نیمه نخست سال آینده انجام خواهد شد.

نوری یادآور شد: فسیل‌آباد در ابوزیدآباد بخش کویرات این شهرستان به دلیل وجود حجم بالای فسیل‌های نرم‌تنان و گیاهان به عنوان بهشت دیرینه‌شناسان در کشور شناخته می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی آران و بیدگل ثبت این اثر را نقطه عطفی در کارنامه میراث فرهنگی آران و بیدگل دانست و اضافه کرد: ثبت این اثر بحث حفاظت از مناطق طبیعی را پر رنگ‌تر کرده و موجب رونق گردشگری و پژوهش نیز خواهد شد.

منطقه طبیعی فسیل‌آباد در شمال شهر ابوزیدآباد و نزدیک کویر سیازگه واقع شده و بقایای موجودات این منطقه نشان می‌دهد که دریای موجود در آن با مرور زمان به خشکی تبدیل شده است.

فسیل‌آباد با توجه به وجود عوارض گوناگون طبیعی برای برگزاری تورهای علمی مانند مطالعات سنگ‌شناسی، زمین‌شناسی، فسیل‌شناسی و دیرینه‌شناسی مستعد است.

شهرستان آران و بیدگل با 135 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده در فهرست ملی، دومین شهر استان در داشتن و ثبت آثار باستانی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.