خیابان‌های کاشان را از ترافیک پس بگیریم

کاشان فردا –  هرچه این روزها آب‌وهوای کاشان دل‌چسب است، خیابان‌های پرترافیک‌اش آرامشت را بر هم می‌زنند؛ خیابان‌هایی کم‌عرض با خودروهای غالباً تک‌سرنشین.

کاشان، شهری که خیابان‌هایش سال‌ها پیش برای حجم کمی از ماشین‌ها و انسان‌ها ساخته‌شده، حالا با افزایش جمعیت و وسایل نقلیه، ظرفیت عبور و مرور این همه خودرو را ندارد و دچار ترافیک شده است.

آن‌چه امروز در ترافیک خیابان‌های کاشان بیشتر نمایان است، حضور بیش‌ازحد ماشین‌های تک‌سرنشین، تمرکز مراکز خرید و پزشکان در مرکز شهر، و استفاده‌نکردن از وسایل نقلیه عمومی است.

حالا که در روزهای پایانی سال هستیم و مردم برای خریدهایشان بیشتر به مرکز شهر مراجعه می‌کنند، ترافیک بیش‌ازحد باعث قفل‌شدن شهر برای ساعاتی مشخص از روز می‌شود و این موضوع لذت روزهای پایان سال را از شهروندان می‌گیرد.

کمبود پارکینگ در سطح شهر 
یکی از شهروندان کاشانی که در حال تردد با تاکسی است می‌گوید: ترافیک این روزها واقعاً قابل‌تحمل نیست، همه مراکز خرید در مرکز شهرند و همه مردم به یک نقطه باید مراجعه کنند.

حضور مردم با وسایل نقلیه شخصی، باعث ترافیک بیش‌ازحد در شهر می‌شود، به‌خصوص این‌که اکثر ماشین‌ها جای پارک مناسب ندارند و در خیابان‌ها پارک می‌کنند. کمبود پارکینگ‌های عمومی به‌خصوص در مرکز شهر، ترافیک را افزایش می‌دهد.
ترافیک در کاشان

با گرانی بنزین، مسئله حل می‌شود
میثم گلکار
، ۱۰ سال در جایگاه سوخت کار می‌کرده و در حال حاضر راننده تاکسی است. او می‌گوید: مردم همه دنبال ارزانی هستند! زمانی که استفاده از کارت‌های سوخت متداول بود، مصرف بسیار کمتر شده‌بود و مردم در مصرف‌ِشان مدیریت داشتند. بنابراین از ماشین‌هایشان کمتر استفاده می‌کردند، مگر در موارد ضروری. او ارزان‌شدن بنزین را اشتباهی بزرگ می‌داند.

از دوچرخه استفاده کنیم
حسین ۱۵ سال است که راننده خط راوند – کاشان است. او طرح استفاده از دوچرخه را بسیار مفید می‌داند و می‌گوید: نه‌تنها خودش که بسیاری از راننده‌های این خط، اگر در سطح شهر کاری داشته باشند، ماشین‌ِشان را در میدان ۱۵ خرداد پارک می‌کنند و از دوچرخه استفاده می‌کنند.

مدیریت زمان در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مهم است
احمد ۴۸ ساله یکی از شهروندانی است که می‌گوید من حاضرم با وسایل نقلیه عمومی رفت‌وآمد کنم، اما باید مدت زیادی معطل شوم، اگر در هر زمانی اتوبوس‌ها در دسترس بودند، بهتر بود.

حسینعلی وکیل،  قائم مقام شورای شهر کاشان، درباره ترافیک به مشکات آنلاین می‌گوید: بر اساس مطالعات مشاوره طرح جامع ترافیک کاشان، به طور‌کل ترافیک در محدوده مرکزی، بیشتر به دلیل توقف ماشین‌هاست که این توقف یا به دلیل پارک مجاز است یا دوبل. در بعضی از نقاط مثل بلوار خادمی، تعداد تردد باعث ترافیک می‌شود و معابر ظرفیت این تعداد تردد را ندارند.

برای رفع این معضل‌، در محدوده‌های مرکزی شهر، موضوع توقف ماشین‌ها سامان‌دهی می‌شود و از راه‌کارهایی مثل پارکینگ حاشیه‌ای برای خالی‌کردن فضا و رفع توقف طولانی و در کنار آن ایجاد پارکینگ‌های عمومی استفاده می‌شود. در محدوده‌های پرتردد عمدتاً برای رفع مشکل یا عرض معابر را اصلاح می‌کنند یا گره‌های ترافیک را.

وکیل افزود: برای افزایش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، ایجاد محدودیت برای ورود ماشین‌ها به مناطق مرکزی می‌تواند راه‌حل مؤثری باشد.

فرهنگ شهروندی، مهم‌تر از زیرگذر و روگذر
سال‌هاست خیابان‌ها در اختیار ماشین‌ها قرارگرفته و ضمن ایجاد آلودگی، حالا به پارکینگی بزرگ تبدیل‌شده‌اند. تغییر فرهنگ مردم کاری زمان‌بر است، اما همین‌که سیاست‌گذاری مبتنی بر این باشد که استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در اولویت قرار دهیم، این زمان کمتر به طول می‌انجامد.

یکی از شهروندان کاشانی که خود را دانشجوی جامعه‌شناسی معرفی می‌کند، تغییر فرهنگ استفاده از وسائل نقلیه شخصی و توجه به حقوق شهروندی را بهترین راه برای حل مشکل ترافیک می‌داند و معتقد است: اگر این عزم و اراده در بین تصمیم‌گیران وجود نداشته باشد، طبیعتاً با ساختن زیرگذر، روگذر و رفع گره‌های ترافیکی و اتوبوس‌های چندطبقه هم نمی‌توان مشکلات ترافیکی را حل کرد.

او می گوید: باید سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای باشد که استفاده از حمل‌ونقل عمومی نهادینه شود و برای شهروندان طی مسیر با خودرو شخصی صرفه نداشته باشد. متأسفانه بخش مهمی‌ از عمر شهروندان در ترافیک می‌گذرد، شهروندانی که گمان می‌‌کنند با ماشین شخصی زودتر به مقصد می‌رسند.

افزایش یارانه برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی در کنار تشویق به تردد با این وسایل و همچنین استفاده بیشتر مردم از دوچرخه که سلامت جسم و روح شهروندان را نیز تأمین می‌کند، از جمله راه‌کارهایی است که کارشناسان در کنار ایجاد طرح‌های عمرانی برای کاهش ترافیک پیشنهاد می‌دهند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم سیاست شهرداری کاشان برای پس گرفتن خیابان‌ها از ترافیک چیست و چقدر مردم در این راه شهرداری را همراهی خواهند کرد.

حوریه شیوا – مشکات آنلاین

از این نویسنده:
+ عتیقه‌های هنجارشکن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.