کاروانسرای شاه‌عباسی در روستای تتماج

کاروانسرای شاه عباسی در کنار روستای تتماجکاشان فردا – نیمی از کاروان‌سرای شاه‌عباسی در کنار روستای تتماج تخریب شده و تخریب کامل این بنای چندصد ساله را تهدید می‌کند.

کانال با خبرنگاران کاشان، تصاویری دریافتی از یک شهروند را از کاروان‌سرای شاه‌‌عباسی در کنار روستای تتماج منتشر کرده که ضمن روایت ارزش تاریخی و باستانی این بنا، از تخریب بیش از نیمی از آن حکایت دارد.

به گفته حمید رزاقی که تصاویر را برای کانال با خبرنگاران فرستاده؛ این کاروان‌سرا در کنار جاده ورودی روستای تتماج بنا شده و ۵۰ درصد آن تخریب شده است.

عکس‌ بخش‌های برجای مانده این بنا حکایت از وجود بنای ارزشمندی با طاق‌های ضربی می‌کند که ستون‌ها و پایه‌های آن ده‌ها سال پیش با سنگ و سقف‌ها با آجر ساخته شده است.

حتی مدل چیدمان سنگ‌ها یا سنگ‌چینی‌های پایه و ستون‌های این بنا آن‌چنان که در عکس‌ها مشهود است، ساختار زیبا و دیدنی و قابل توجهی دارد.

روستای تتماج از توابع دهستان خرمدشت و بخش مرکزی و در مسیر کاشان به نطنز قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. فهیمه عرب می گوید

    با سلام و تشکر از نویسنده مطلب. اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که این بنا برای اهالی روستای تتماج تا چه اندازه دارای ارزش است؟ فکر کنم حدود 3 ماه درگیر ثبت این اثر در فهرست آثار تاریخی کشور بودم اما دریغ از همیاری اهالی کانال روستا برای اطلاع رسانی ثبت اثر و درج حکم ثبت آن در کانال. مورد بعدی این است که بهتر بود قبل از درج این مطالب مقداری درخصوص بنا و تاریخچه آن مطالعه می کردند.

  2. امیر حسین رحیمی زنجانبر می گوید

    سلام. سپاس از اینکه شما وقت گذاشتید و این کار ارزنده را انجام دادید. علاوه بر اینکه شما ثبت این اثر را انجام داده اید، با این عمل، از مرز روستا نیز دفاع کرده اید چراکه، با ثبت این اثر، حریم واقعی آبادی را (که شاید به مرور زمان در تصرف و اشغال روستای شجاع آباد قرار میگرفت) تثبیت کردید. ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.