خیلی مهم نیست که برخی نمایندگان امضای خود را پس بگیرند

سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلسکاشان فردا – علی‌رغم مخالفت تعدادی از نمایندگان استان با استان اصفهان شمالی، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل همچنان خواهان بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش ایمنا، طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در جلسه علنی ۲۰ اسفندماه سال گذشته از سوی سید جواد ساداتی‌نژاد مطرح و از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شد.

با این وجود، تعدادی از نمایندگان استان که طرح را امضا کرده بودند، از جمله احمد سالک کاشانی نماینده اصفهان، سید صادق طباطبایی‌نژاد، نماینده اردستان و علی بختیار، نماینده گلپایگان با آگاهی از اشکالات این طرح امضای خود را پس گرفته‌اند.

بیشتر بخوانیم:
+ ضعف در استان را می‌پذیرم، اما با استان اصفهان شمالی مخالفم

طراح و ارائه‌دهنده ما همچنان بر ارائه آن به مجلس و پیگیری و ادامه این طرح تأکید دارد. از نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی خواستیم دلایل تأکیدش بر پیگیری طرح اصفهان شمالی در مجلس را توضیح دهد.

چرا با وجود این‌که برخی نمایندگان استان امضا خود را پس گرفته‌اند همچنان به دنبال ارائه آن در مجلس هستید؟
زمانی که طرحی از سوی نمایندگان مردم در مجلس مطرح می‌شود، طبق قانون نیاز به ۱۵ امضا برای اعلام وصول دارد تا فرایند قانونی خود را در مجلس شورای اسلامی شروع کند. تا قبل از اعلام وصول اگر تعداد امضاهای افراد کاسته شود و از حد نصاب ۱۵ عدد کمتر شود این طرح متوقف می‌شود. بنابراین در جریان فرآیند قانونی یک طرح امکان این‌که امضاهای آن کاسته شده یا افزایش یابد وجود دارد و این مسأله خیلی مهم نیست که برخی نمایندگان امضای خود را پس بگیرند.

بیشتر بخوانیم:
+
طرح تقسیم استان اصفهان مسکوت ماند

طبق گفته برخی از این نمایندگان چون علی بختیار، پس گرفتن امضا به دلیل پی بردن به نارضایتی مردم شهرستان آنها از این طرح بوده است از آنجا که گلپایگان که یکی از شهرستان‌های اصلی در طرح اصفهان شمالی است چطور پس گرفتن این امضاها می‌تواند امری عادی و غیرمهم باشد؟

در طرح فعلی استان پیشنهادی از ۹ شهرستان تشکیل شده، اما ممکن است در فرایند ورود به کمیسیون یکی از شهرستان‌های درون این طرح حذف شود؛ باید حوصله کنیم تا طرح طبق نظر کارشناسی پیش برود، نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند نیز آزاد هستند و ممکن است چند ماه دیگر نظر خود را تغییر داده و دوباره طرح را امضا کنند.

تعداد امضاهای این طرح در هفته گذشته به ۹۰ امضا رسیده بود. بنابراین این طرح حتی افزایش امضا نیز داشته است، اما تعداد امضاها موضوع مهم و حساسی نیست، زیرا ممکن است در روند بررسی یک طرح در کمیسیون عده‌ای امضاهای خود را پس بگیرند یا حتی افرادی که امضای خود را پس گرفته بودند با تکمیل‌شدن اطلاعاتشان دوباره آن را امضا کنند.

بیشتر بخوانیم:
+
تجزیه اصفهان چیزی جز تقلیل نصف‌جهان به قلمروی کوچک نیست

شما بارها اعلام کردید نمایندگان استان با طرح استان اصفهان شمالی مخالف نیستند در صورتی که در گفت‌و گوهایی که خبرگزاری ایمنا با نمایندگان استان داشت، اکثرا مخالف تجزیه استان اصفهان بوده و هستند اگر ممکن است در مورد ادعای خود توضیح دهید؟
خب وقتی شما رسانه‌ها موضوع را به سمت حساسیت رسانه‌ای پیش می‌برید با همین رفتارها روبه‌رو می‌شوید ممکن است افراد با کلیات این طرح موافق باشند، اما به دلیل نگرانی از فضای رسانه‌ای آن را امضا نکنند. به نظر من امضا‌نکردن طرح اصفهان شمالی لزوما به منزله مخالفت با این طرح نیست و رسانه‌ها هم باید فضا را آماده کنند و اجازه دهند طرح طبق روال عادی خود پیش برود.

بیشتر بخوانیم:
+ طرح استان اصفهان شمالی با مخالفتی مواجه نیست

با وجود طرح‌های مختلف یک فوریتی و دوفوریتی در انتظار بررسی، ممکن است طرح اصفهان شمالی اساسا در مجلس دهم فرصت بررسی پیدا نکند. اگر تا این اندازه برای به ثمر رساندن این طرح مصمم هستید چرا در روزهای اولیه مجلس دهم آن را مطرح نکردید و حال که به سال آخر مجلس دهم و انتخابات مجلس یازدهم نزدیک می‌شویم پیگیر آن شده‌اید؟
در شرایطی که طرح استانی‌شدن انتخابات در مجلس مطرح بود، پیگیری طرح اصفهان شمالی به نوعی حرکتی کاملا ضد انتخاباتی محسوب می‌شود؛ من به عنوان یک نماینده با فهم سیاسی اگر می‌خواستم با اهداف انتخاباتی به این طرح نگاه کنم نباید در حال حاضر آن را مطرح می‌کردم، زیرا وقتی انتخابات استانی شود طرح تفکیک استان کاملا به ضرر من خواهد بود.

اگر نگرش من به این طرح انتخاباتی بود باید تامل می‌کردم تا نظر شورای نگهبان در مورد استانی‌شدن انتخابات مشخص شود؛ در صورتی که ما نمایندگان باید دنبال منافع مردم باشیم. بنابراین هدف من از پیگیری طرح اصفهان شمالی به هیچ وجه انتخاباتی نیست و شما رسانه‌ها نیز به جای پیگیری تعداد امضاهای این طرح باید دنبال علت نارضایتی مردم شمال اصفهان باشید و تحقیق کنید که چرا در خواست جدا شدن از استان اصفهان را دارند.

آیا شما از موافقت مردم شهرستان‌های شمالی با تقسیم استان اصفهان مطمئن هستید و نظرسنجی خاصی برای پی‌بردن به خواسته آن‌ها انجام شده است؟
یکی از دلایل نارضایتی مردم این شهرستان‌ها این است که مدیران استان در طول چند سال گذشته عادلانه عمل نکرده‌اند و در نتیجه مردم به فکر جدایی از اصفهان افتادند؛ پس بنابراین افرادی که باید پاسخ‌گو باشند نمی‌توانند فرافکنی کنند و موضوع انتخاباتی بودن این طرح را مطرح کنند. اگر مدیران استان در تقسیم اعتبارات، کاهش بوروکراسی، تمرکززدایی و واگذاری اختیارات عادلانه تلاش کرده بودند، دلیلی وجود نداشت که مردم کاشان، آران و بیدگل، اردستان و نطنز خسته شوند و درخواست جدایی از اصفهان را داشته باشند.

بیشت بخوانیم:
+ تفویض اختیار به تمام ادارات شهرستان‌ها داده شود

مثلا اگر فردی در شهرستان کاشان تصمیم داشته باشد یک باشگاه بدن‌سازی راه اندازی کند، باید سه مرتبه برای طی‌کردن مراحل اداری به استان اصفهان بیاید. چرا در عصر آی‌تی اگر فردی به دنبال راه‌اندازی یک اقامت‌گاه است باید چندین بار ۲۵۰ کیلومتر تا اصفهان بیاید؟ طی همین مراحل در بخش اداری باعث شد که در سال ۹۷ کاشان و آران بیدگل حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه ماموریت‌های اداری بپردازد؛ بنابراین در شرایط کنونی جدای از هزینه‌های مردم و بخش خصوصی، رقمی بالایی از سرمایه ملی نیز هدر می‌رود.

من به عنوان یک نماینده با فهم سیاسی اگر می‌خواستم با اهداف انتخاباتی به این طرح نگاه کنم نباید در حال حاضر آن را مطرح می‌کردم، زیرا وقتی انتخابات استانی شود طرح تفکیک استان کاملا به ضرر من خواهد بود. لذا شما به عنوان رسانه اگر حامی یکپارچگی اصفهان هستید باید به دنبال دلایل نارضایتی مردم این شهرستان‌ها باشید. در استان اصفهان آنقدر بروکراسی پیچیده و خسته‌کننده‌ای حاکم است که حتی استاندار سابق اصفهان نیز بارها اعلام کرده بود که «قانون در اصفهان ۱۲۰ درصد اجرا می‌شود»؛ یعنی فراتر از حد لازم و این باعث خستگی اهالی شهرستان‌های این استان می‌شود و کار به جایی می‌رسد که در خواست جدایی از استان را دارند.

شما به عنوان یک رسانه به شهرستان های شمالی اصفهان مانند گلپایگان، اردستان و نطنز بیایید و به صورت اتفاقی از مردم سئوال کنید که آیا از نوع ارتباط با مرکز استان راضی هستند؟ در جلسه‌ای که با مدیران استان داشتیم من یک ریال درخواست وجه نکردم، بلکه تنها خواستار تفویض اختیارات بیشتر به شهرستان‌ها بودم. کسی با اصفهان مشکلی ندارد، زیرا اصفهان یک پرچم پرافتخار فرهنگ و تمدن و افتخار ایران در دنیاست، به همین جهت این طرح نیز با نام اصفهان مطرح شده زیرا با اصفهان مشکلی نداریم و به دنبال التیام برای دردهای‌مان هستیم.

اما طرح اصفهان شمالی فاصله شهرستان‌ها تا مرکز را کاهش نمی‌دهد، به عنوان مثال مسافت شهرستانی مثل خور و بیابانک که جزو این طرح است تا اصفهان حدود ۳۷۰ کیلومتر و تا کاشان که قرار است مرکز اصفهان شمالی باشد، بیش از ۴۲۰ کیلومتر است در چنین شرایطی باز هم طرح تفکیک استان را برای مردم مفید می‌دانید؟
در استان جدید قرار نیست کارها براساس فضای رفت و آمد فعلی اداره شود، زیرا اگر قرار باشد افرادی که همیشه برای اخذ مجوز در راه اصفهان بودند از حالا به بعد در راه کاشان باشند این طرح فایده‌ای ندارد، بلکه هدف اصلی این طرح شکستن بروکراسی‌ها و تفویض اختیارات است. در آبان سال ۱۳۱۶ قانون تقسیمات کشوری در زمان سلطنت پهلوی اول تصویب شد و هنوز این قانون پابرجاست. طبق این قانون کشور از ۱۰ استان تشکیل شده است که یکی از استانها شامل شهرستان‌های تهران، قم، سمنان، ساری، گرگان و کاشان می‌شد، حال همه این شهرستان‌ها به استان تبدیل شده‌اند به غیر از کاشان که هنوز جزو شهرستان‌های استان اصفهان است.

این قانون توسط یک مشاور آمریکایی تنظیم شده و به نوعی باعث افزایش بروکراسی در کشور می‌شود. در برنامه دوم توسعه کشور ذکر شده است که دولت باید قانون تقسیمات کشوری را اصلاح کند، در برنامه ششم نیز این مسأله وجود دارد، اما تا امروز به آن عمل نشده است. بنابراین درد مشخص است و مدیران هم که در راستای رفع مشکلات تلاشی نمی‌کنند، نتیجه این می شود که مردم خواستار کوچک‌کردن استان هستند تا شاید اموراتشان با سرعت بیشتری سپری شود.

این درد اجتماعی است که مختص به استان اصفهان هم نمی‌شود، بلکه استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز به دلیل مقیاس پهناور نیازمند تقسیمات هستند، بنابراین این موضوع از سال ۱۳۹۵ در مرکز پژوهش ها به درخواست ۴۶ نماینده مطرح شده است.

گفت و گو از: سید ابوالفضل مدنی
ایمنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.