ما مردان نمی‌توانیم به‌جای زنان فکر و برنامه‌ریزی کنیم

سعید ابریشمی‌راد شهردار کاشان در آیین گشایش فرهنگ‌سرای تخصص بانو کاشانکاشان فردا – حوریه شیوا / صبح امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، فرهنگ‌سرای بانو به‌عنوان نخستین و تنها فرهنگ‌سرای تخصصی بانوان در کاشان، زیر نظر سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری کاشان با حضور شهردار، رئیس سازمان، و تنی چند از اعضای شورای شهر کاشان و همچنین جمعی از بانوان فعال اجتماعی شهر، در آیینی گشایش یافت.

شهردار کاشان، در این آیین ضمن خوش‌آمدگویی به بانوان و تکریم مقام آن‌ها گفت: مسئولیت شهرداری، صرفاً به انجام خدمات محدود نیست و این سازمان در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، نقشی پررنگ و مسئولیتی سنگین دارد. وظایف خدماتی نیز در راستای جامه‌عمل پوشاندن به مفهوم توسعه بوده و هدف نهایی شهرداری، توسعه همه‌جانبه است.

سعید ابریشمی‌راد با بیان این‌که توسعه محقق نمی‌شود، مگر این‌که همراه با خدمات، بسترهای فرهنگی نیز به‌طور هماهنگ رشد کنند افزود: شهرداری، بیشتر نهادی اجتماعی است. توسعه تعاملات اجتماعی و ارتقای فرهنگ عمومی از مهم‌ترین معیارهای توسعه جامعه است که شهرداری به دنبال دستیابی به این امر مهم است. فرهنگ، امری مهم و از مظاهر توسعه‌یافتگی است و ما امروز می‌بینیم که اگر توسعه‌یافتگی در بخش‌هایی از ایران مشهودتر است، حتماً رفتار مناسبی از مردم آن خطه دیده شده است.

توسعه همه ظرفیت‌های اجتماعی بدون کمک مردم محقق نمی‌شود
ابریشمی‌راد ضمن اشاره به این‌که شهرداری به‌دنبال توسعه ظرفیت‌های اجتماعی، ارتقای فرهنگ عمومی، رفتار پسندیده و قابل‌قبول شهروندان با یکدیگر است، خاطرنشان کرد: بدون کمک مردم، این امر محقق نمی‌شود. ما بخش‌هایی از مسیر را اشتباه رفتیم، چرا که به مؤثرترین رکن جامعه، یعنی بانوان، توجه کمتری داشتیم.

وی افزود: طی این مسیر، بدون حضور، توجه و مسئولیت‌پذیری بانوان ممکن نیست. نیمی از جمعیت جامعه، بانوان هستند که البته تأثیرگذاری‌شان، بیش از 90 درصد است و این مسئولیت خانم‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

شهردار کاشان تصریح کرد: چهار نهاد در جامعه‌پذیری افراد مسئولیت دارند؛ خانواده، مدرسه، همسالان و رسانه. در این میان، مهم‌تر از همه خانواده است و مهم‌ترین رکن خانواده، مادر و زن است. دلیل این‌که می‌گوییم این فرهنگ‌سرا ویژه بانوان است، این است که کمتر به این بخش از جامعه پرداخته‌ایم. اگر قرار است این قشر، نقش‌آفرین باشند باید بدانیم چه نیازها و دغدغه‌هایی دارند.

وی تأکید کرد: اینجا مرکزی ویژه برای تمام بانوانی است که در جامعه هستند و می‌توانند تأثیرگذار باشند. وقتی صحبت از بانوان می‌کنیم، صحبت از همه سلایق و همه نیازها می‌کنیم. هیچ خط قرمز و مرزی نمی‌توانیم داشته باشیم، خودی و ناخودی نداریم. این مرکز می‌تواند «پاتوق» برای هر فردی باشد که واژه بانو و زن به او اطلاق می‌شود.

ابریشمی‌راد افزود: ما مردان به‌جای زنان نمی‌توانیم فکر و برنامه‌ریزی کنیم. این مکان فرصتی برای بروز توان‌مندی‌ها و نیازسنجی درست برای حضور زنان در جامعه است و ما اکنون دست یاری به سمت همه شما دراز می‌کنیم، به سمت بانوانی که باید بگویند چه اقدامی انجام دهیم تا مؤثر واقع شویم.

 فرهنگ‌سرای بانو، پنجمین فرهنگ‌سرای ویژه کاشان
در این آیین مرتضی والی‌زاده، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری، در گزارشی از عملکرد این سازمان گفت: فرهنگ‌سرای بانو، پنجمین فرهنگ‌سرای ویژه کاشان، و صدمین مرکز تحت نظر این سازمان است.

در پایان این برنامه زهرا محسنی از فعالان اجتماعی کاشان، از سوی شهردار به سمت مدیریت این فرهنگ‌سرا منصوب شد.

فرهنگ‌سرای بانو، در زمینی به مساحت ۸۰۰ مترمربع  و زیربنای حدود دو هزار متر در سه طبقه در خیابان ۲۲ بهمن کوچه بلندیان افتتاح شد.

آموزش شهروندی با محوریت بانوان، آموزش مهارت‌های زندگی، توان‌مندسازی بانوان در حوزه‎های فرهنگی و هنری، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و تبادل‌نظر از طریق استقرار بخش‌هایی چون کافه کتاب و تالار گفت‌وگو، برگزاری نشست‌های تخصصی ویژه مسائل فراگیر بانوان کاشانی و… با هدف ارتقای کیفیت زندگی خانواده‌ها از برنامه‌های اصلی این فرهنگ‌سرا خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.