سیل مشهد اردهال، نتیجه تجاوز به حریم رودخانه است

پراید حادثه دیده در سیل مشهد اردهال که دو کشته داشتکاشان فردا – یک اقلیم‌شناس گفت: علت بروز سیل مشهد اردهال تجاوز به حریم رودخانه است، زیرا بارش 36 میلی‌متری، با توجه به در نظرگرفتن ساختار منطقه، بستر و بافت، عقبه نقطه بحران و حریم سنتی رودخانه آن‌قدر نیست که خسارت به بار آورد.

امیر فخرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تجاوز به بستر و حریم رود، طراحی باریک سازه‌هایی که وظیفه فراهم‌سازی عبور جریان آب را دارند، محدودکردن مسیر حرکت رود به چند نقطه، کاهش بستر اصلی و تغییر مسیر سنتی رودخانه در برخی موارد، بی‌توجهی به هشدارها و توقف در حریم رودخانه از جمله عوامل حادثه در مشهد اردهال بود.

بیشتر بخوانیم:
+ سیل غروب سه‌شنبه مشهد اردهال دو قربانی داشت

این پژوهشگر جغرافیا گفت: مهم‌ترین موارد و نکات قابل توجه در سیل اخیر؛ عدم رعایت استاندارد ساخت‌و‌ساز در حریم رودخانه، تجاوز به محل عبور سنتی و طبیعی، و عدم توجه به استانداردهای علوم محیطی و جغرافیایی در طراحی سازه است.

به گفته فخرآبادی توجه نکردن یا عدم تهیه تحلیل فضایی دقیق از منطقه، بی توجهی به تهیه و یا به‌روزرسانی نقشه‌های پهنه‌بندی خطر و به‌کارگیری این نکات در ساخت سازه‌ها از جمله موارد ایجاد حادثه مذکور است.

در اثر بارش 36 میلی‌متری در غروب سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، رودخانه مشهد اردهال در بخش نیاسر کاشان، فعال شده و سه دستگاه خودرو که در کنار رودخانه پارک بودند را با خود ‌برد. با حضور امدادگران، دو خودرو و سرنشینان آن‌ها از سیل نجات یافتند، اما یک خودرو پراید به محاصره سیل در آمد و این اتفاق منجر به کشته‌شدن دو سرنشین آن شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.