«بادخورک» در آران و بیدگل مستندنگاری شد

بادخورک در یخاب ابوزیدآباد مستندنگاری شدکاشان فردا – رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل گفت: یک نوع پرنده ویژه به‌نام «بادخورک» در این شهرستان مستندنگاری شد.

به گزارش ایسنا اللهیار دولتخواه ظهر پنج‌شنبه در بازدید از منطقه حفاظت‌شده یخاب ابوزیدآباد، اظهار كرد: بادخورک‌های معمولی (نوعی پرنده مشابه چلچله) می‌توانند 10 ماه کامل در آسمان به پرواز ادامه داده و فرود نیایند که این امر احتمالا با رژیم غذایی حیوان و شیوه دوری آن‌ها از شکارچی‌ها و انگل‌های زمینی مرتبط است.

وی توضیح داد: محققان طی تحقیقی که در مجله Current Biology منتشرشده، دستگاه‌های ضبط داده را به 19 بادخورک معمولی (Apus apus) در سال 2013 و 2014 وصل کردند تا اطلاعات پرواز این پرندگان را ثبت کنند.

دولتخواه گفت: بادخورک پرنده ای است هواگرد که بیشتر عمر خود را در هوا می‌گذراند و پروازی شبیه به پرستو دارد، پاهایش بسیار کوتاه و از پاهایش تنها برای چسبیدن به سطوح عمودی استفاده می‌کند. پر و بال این پرنده به طور کلی به رنگ دودی مایل به سیاه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل اضافه‌کرد: به جز ناحیه زیر گلویش که سفید است، پیشانی و ناحیه جلو چشم این پرنده رنگی روشن‌تر (خاکستری مایل به سفید) دارد، دمش دو شاخه است و بال‌هایی دراز که در پرواز داسی شکل است، دارد.

پناه‌گاه حیات وحش یخاب با وسعت 272 هزار هکتار در کنار نوار ریگ‌بلند و کوهستان یخاب و مناطق هموارتر پیرامون آن زیستگاه گونه‌های ارزشمندی همچون کل و بز، قوچ و میش، روباه شنی، کاراکال، گربه وحشی، گربه شنی و انواع خزندگان و پرندگان ارزشمند است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.