گلاب برزک سالیانه بیش از یک میلیون دلار ارزآوری دارد

صادرات گلاب برزک کاشان سالیانه بیش از یک میلیون دلار ارزآوری داردکاشان فردا – شهردار برزک کاشان از صادرات سالیانه بیش از ۸۰۰ تن گلاب و عرقیات از این منطقه به دیگر کشورهای جهان خبر داد و گفت: صادرات این محصول حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ارزآوری دارد.

ابوالفضل زارع در گفت‌و‌گو با مهر، ضمن اشاره به شروع فصل گلاب‌گیری در منطقه کاشان اظهار داشت: در بخش برزک بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است و بیش از ۷۵ درصد تولید گل کاشان متعلق به این بخش است.

زارع با بیان این‌که سالانه حدود پنج هزار تن گل محمدی از مزارع بخش برزک برداشت می‌شود، افزود: از مجموع گل تولیدی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اسانس گل محمدی و بیش از هفت میلیون لیتر گلاب درجه یک با اسانس ۳۰ درصد استحصال می‌شود که با توجه به نیاز بازار این گلاب با درصد اسانس‌های مختلف وارد بازار می‌شود.

وی با بیان این‌که کارگاه‌های گلاب‌گیری و کارخانه صنعتی این منطقه علاوه بر گل‌های محمدی این منطقه گل‌های محمدی شهرستان‌های دیگر را نیز به گلاب تبدیل می‌کنند، ابراز داشت: به دلیل شرایط مساعد آب‌و‌هوایی برداشت این محصول امسال بیشتر شده است به نحوی که سالانه بیش از ۸۰۰ تن گلاب و عرقیات منطقه برزک و اسانس گل محمدی به کشورهای خارجی از جمله کشورهای اروپایی همچون فرانسه، آلمان، کشورهای حوزه خلیج فارس، مالزی، کانادا و آمریکا صادر می‌شود.

شهردار برزک گفت: به دلیل شرایط اقلیمی و کوهستانی‌بودن منطقه سرمازدگی سالانه باغ‌های گل محمدی و خشکسالی‌های سال‌های اخیر یکی از مشکلات عمده کشاورزان منطقه است است و نوسانات بازار ارز، عدم واگذاری زمین در شهرک صنایع غذایی برای سرمایه‌گذاری، بوروکراسی‌ دست و پاگیر اداری از جمله در اداره محیط زیست، قرار دادن واحدهای تولید گلاب و عرقیات در لیست آلاینده‌ها و غیره نیز گریبان‌گیر آن‌ها شده است.

زارع با بیان این‌که در بخش برزک بیش از ۵۵۰ کارگاه گلاب‌گیری سنتی و ۱۶ کارخانه صنعتی مشغول به فعالیت هستند، افزود: حدود هزار و ۴۰۰ نفر یعنی بیش از ۸۰ درصد جمعیت برزک کاشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: علاوه بر تولید گل و گلاب در این منطقه سهم عمده‌ای از تولید شاتوت کشور را نیز بر عهده دارد و به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید شاتوت مرغوب در کشور به شمار می‌رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.