نویافته‌های باستانی شمال استان در دانشگاه کاشان به نمایش درآمد

کاشان فردا _ نویافته‌های محوطه‌های باستانی استرک و جوشقان، خانه فلاحتی، مهرابه سفیدشهر و فیض‌آباد از توابع شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه در آیینی با حضور جمعی از علاقه‌مندان نویافته‌های باستانی شمال استان در دانشگاه کاشان به نمایش درآمد دانشگاه کاشان به نمایش گذاشته شد.

رییس دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان به ایرنا گفت: این یافته‌های جدید شامل بشقاب‌های ساده و دسته‌دار به ترتیب مربوط به 900، 1200 تا 1400 و 1700 میلادی است.

محسن جاوری ظرف‌های دیگچه و فنجان دسته‌دار با قدمت 900 تا 1200 میلادی و فنجان‌های لوله‌دار و دسته‌دار با قدمتی بین 1400 تا 1700 میلادی را از دیگر یافته‌های به نمایش درآمده عنوان کرد.

وی افزود: کاسه و بشقاب آبی سفید صفوی مربوط به سده‌های 11 تا 13 هجری قمری و کوزه، خمره و ابریق (ظرف‌های آب شبیه به خروس) نیز از دوره پیش از ایلخانی بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانیم:
+ نشست تخصصی سه فصل کاوش در محوطه استرک- جوشقان

جاوری یادآور شد: فصل نخست کاوش‌های محوطه باستانی جوشقان و استرک سال 1395 انجام شد و داده‌های بسیار قابل توجهی را در اختیار باستان‌شناسان قرار داد که مهمترین آن مربوط به رسم آتش‌سپاری یا مرده‌سوزی بود.

خانه تاریخی فلاحتی نیز در محله سرپله شهر کاشان قرار دارد که پیشینه آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد و با توجه به وجود تزییناتتی با آجرهای مهر، نشانه‌هایی از دخل و تصرف‌های دوره پهلوی اول نیز در آن به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانیم:
+
پایان فصل ششم کاوش در منطقه فیض‌آباد آران و بیدگل

محوطه تاریخی فیض‌آباد نیز از سال 91 تا کنون در قالب پنج فصل کاوش باستان‌شناسی بقایایی از شهری متعلق به دوره ایلخانی به دست داد که تنها شهر باقی‌مانده دارای ارگ حکومتی از حدود 700 سال پیش است.

پیشینه مهرابه کشف‌شده در سفیدشهر آران و بیدگل نیز حدود 6 هزار سال تخمین زده شده است.

460 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت ملی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.