شوری آب و فرونشست زمین، دشت کاشان را تهدید می‌کند

شوری آب و فرونشست زمین، دشت کاشان را تهدید می‌کندکاشان فردا – رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: بارندگی‌های سال جاری جبران یک دهه خشک‌سالی را نکرده و امروز طوفان، شوری آب و فرونشست زمین، دشت کاشان را تهدید می‌کند.

عباس ارغوانی به ایسنا اعلام کرد: ترسالی در کاشان موقتی است. در سال جاری 147 میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به بلندمدت با 137 میلی‌متر، 13 درصد افزایش داشته است، ولی بارندگی سال جاری جواب‌گوی یک دهه خشک‌سالی نیست و با کمترین باد منجر به طوفان می‌شود.

وی افزود: نشست‌های هفتگی دیسکاشن برای هماهنگی ادارات میراث فرهنگی، راه‌ و شهرسازی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و هواشناسی تشکیل می‌شود که تا امروز ۱۵۷ نشست بوده است.

ارغوانی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ هواشناسی در ادارات هواشناسی شهرستان انجام نمی‌شود بلکه در مرکز استان با حضور کارشناسان و با استفاده از امکانات تخصصی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: اداره هواشناسی تنها متصدی اعلام میزان بارندگی با استفاده از ابزارهای گزارشی است و دستگاه‌های هشدار سریع و سیل ندارد تا حوادث را در بستر الکترونیک به شهروندان هشدار بدهد. در حالی که ارزش دستگاه‌ها کمتر از دیه یک نفر است که دچار حادثه می‌شود.

رییس اداره هواشناسی شهرستان کاشان گفت: کاشان با وجود پنج رودخانه خطرآفرین، فاقد سیستم هشدار سریع است در حالی که قم با یک رودخانه برای تأمین سلامت شهروندان، مجهز به این سیستم است.

وی افزود: کاشان رتبه نخست خسارت حادثه‌های طبیعی در استان اصفهان را داشته و بعد از نایین، نطنز و فرودگاه شهید بهشتی، رتبه چهارم کم بارشی استان اصفهان را دارد.

ارغوانی تصریح کرد: پیش‌بینی شرایط جوی توسط برخی کانال‌های غیررسمی، باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود به طوری که در سیل اردهال، هشدار نسبت به سیل چند روز قبل در مشهد اردهال انجام شده بود، اما شهروندان توجه نکردند و متأسفانه موجب خسارت بر شهروندان شد.

رییس اداره هواشناسی شهرستان کاشان، گفت: خشکسالی های مستمر، باعث خشک شدن و نابودی پوشش گیاهی در دشت کاشان شده است و در نتیجه کمترین وزش باد، منجر به طوفان شن می‌شود و بارش‌ها نقطه‌ای نیز سیلاب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.