تخریب آرام یادگار ارباب تفضلی

کاشان فردا – این اتاق قامت برافراشته در میان خرابه‌های باقی‌مانده از کارخانه ریسندگی و بافندگی شماره یک کاشان در خیابان ۲۲ بهمن، دفتر کار جاودان‌یاد مرحوم ارباب «حسن تفضلی» در این کارخانه است که در معرض تخریب قرار دارد.

اینجا حدود نیم قرن مرحوم ارباب حسن تفضلی صبح زود سرکار حاضر می‌شده و تا دیر وقت با دقت و مهارت به مدیریت کارخانه و توجه به وضعیت روحی و روانی کارگران کارخانه می‌پرداخته است.

بیشتر بخوانیم:
+  ارباب تفضلی از زبان دکتر فرهنگی

او یک مهندس فنی و یک مهندس انسانی به معنای دقیق کلمه بوده است و ۵۰ سال در روزها و شاید شب‌ها در این اتاق نفس کشیده. جدای از ارزش‌های زیبای هنری و معماری، در و دیوار و خط‌خط نقاشی‌های زیبای سقف این اتاق از ارباب تفضلی خاطره دارد.

این دفتر هیچ مانعی در مسیر توسعه خیابان ۲۲ بهمن و فروش املاک کارخانه نیست، و به همان شکل که میدان آب در یک تقاطع شهر به عنوان موزه آب حفظ شد، این دفتر هم می‌تواند به عنوان یک اثر معماری و تنها یادگاری از پدر نساجی ایران، خیر و کارآفرین بزرگ منطقه کاشان و اطراف حفظ و حراست و مرمت شود و بعدا با انتقال وسایل شخصی او به آن، به موزه ارباب تفضلی تبدیل شود.

قطعا این کار جدای از آن‌که خوشحالی اصحاب رسانه و هنر و میراث را به‌دنبال دارد، باعث شادمانی و دست‌مریزاد تک‌تک شهروندان کاشانی و آران و بیدگل و دیگر شهرهای اطراف که این مرد بززگ را می‌شناختند خواهد شد.

اجازه ندهید تنها میراث ارزشمند این مرد بزرگ به سادگی به آوارگی مدرنیسم سپرده شود.

علی مصلحی – مشکات آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.